صادرات کالاهای غیرنفتی استان به ۳ میلیارد دلار می رسد
صادرات کالاهای غیرنفتی استان به ۳ میلیارد دلار می رسد
رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال 98، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی استان به 3 میلیارد دلار برسد.

به گزارش شمس، یونس ژائله در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت راهکارهای بهبود فضای کسب و کار در رونق تولید و توسعه صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی در تبریز برگزار می شود، اظهار کرد: از اتاق بازرگانی ها و تجار کشورهای همسایه و سایر کشورهای خارجی برای شرکت در این همایش دعوت شده و مقرر شده اتاق بازرگانی ۵ کشور همسایه از جمله ترکیه، پاکستانآذربایجان و غیره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه امروزه اگر در فروش نفت و فرآورده های نفتی با مشکل مواجه شویم، اشتغال و تولید با مشکل مواجه می شود و باید صادرات کالاهای غیرنفتی جایگزینی برای آن باشد، تاکید کرد: اشتغالزایی جوانان و تولید ثروت ملی در گرو افزایش صادرات غیر نفتی است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از استان های برتر کشور از نظر صادرات کالاهای غیرنفتی است به طوری که در سال گذشته علی رغم تحریم ها، میزان صادرات استان قابل توجه بود و افزایش نرخ ارز در استان باعث شد که صنعت استان به حرکت در بیاید و با کشورهای خارجی و همسایه ارتباط گسترده ای برقرار کنیم.

وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته، از لحاظ ارزش ۵۰ درصد و از لحاظ حجم ۹۷ درصد افزایش یافته بود که میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

ژائله به اهمیت برگزاری همایش صادرات غیرنفتی در استان تاکید کرد و گفت: باید در قالب این همایش، روابط دوستانه و صمیمی با کشورهای خارجی جهت توسعه صادرات غیرنفتی برقرار کنیم.

وی خبر داد: در قالب این همایش در نظر داریم با کشور پاکستان تجارت آزاد را برقرار کنیم به طوری که صادرات غیرنفتی استان به بازار ۲۰۰ میلیونی این کشور گشایش یابد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص موقعیت کشور عراق و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات در سایه برخی اعتراضات گفت: از لحاظ صادرات به این کشور با با هیچ مشکلی مواجه نیستیم با این حال این جریانات بر صادرات اثرگذار است، در تلاش هستیم که روابط خود را با این کشور بهبود بخشیم.

ضرورت تغییر نگرش و دیدگاه بخش خصوصی نسبت به صادرات 

وی اظهار کرد: راهکار توسعه صادرات غیرنفتی، توانمندسازی بخش خصوصی است و باید نگرش و دیدگاه بخش خصوصی را نسبت به صادرات تغییر دهیم.

ژائله در خصوص میزان صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۹۸، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی استان به ۳ میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص پیشرفت صنعت مغان نیز خبر داد: در ۹ ماه سال گذشته، میزان تولید نسبت به سال گذشته، ۱۰۵ درصد افزایش یافته است و میزان اشتغال، ۵۰۰ درصد افزایش یافته به طوری که در سال گذشته، تعداد کارگران بیمه شده،۳۵۷ نفر بود و امسال نیز این تعداد به ۲ هزار و ۸۸۲نفر افزایش یافته است.

دولت باید قبل از افزایش نرخ بنزین، یارانه مردم را واریز می کرد

رییس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص افزایش نرخ بنزین گفت: علت افزایش نرخ بنزین، برابر شدن میزان تولید و میزان مصرف بنزین بود، هر روز ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و میزان قاچاق بنزین ۱۸ میلیارد دلار بود و برای جلوگیری از قاچاق بنزین این سیاست خوبی است با این حال قبل از افزایش نرخ بنزین، دولت باید آن یارانه ای که برای بنزین در نظر گرفته، به حساب مردم واریز می کرد.

وی گفت: دولت باید برای کسانی که از راه مسافرکشی و وسایل نقلیه ارتزاق می کنند، راهکاری ویژه ارائه کند تا با گران شدن بنزنین از نظر معیشت دچار مشکل نشوند.

ژائله همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کشف انبار برنج وی اظهار کرد: شرکت پخش سراسری ایران زیرمجموعه ای از مجموعه تولیدی شیرین عسل است که در کل کشور مواد غذایی توزیع می کند، این برنج ها نیز به صورت قانونی از سوی گمرک ثبت شده بود و هیچ گونه خطا و اشتباهی از سوی این شرکت در این خصوص وجود ندارد.