زلزله تبریز «عینالی داغی» را ۴ متر جابجا می‌کند!
زلزله تبریز «عینالی داغی» را ۴ متر جابجا می‌کند!
اسماعیلی گفت: در صورت وقوع زلزله‌ای بزرگ در تبریز، کوه عون بن علی به ارتفاع یک متر و عرض ۴ متر جابه جا می‌‌شود.

به گزارش شمس، «سیروس اسماعیلی» کارشناس سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: همه سال سرزمین حجاز به اندازه ۲ سانتی متر به سمت ایران حرکت می‌کند و گسل‌ها فشار آن را به یکدیگر منتقل می‌کنند که بخشی از زلزله‌های کشور ناشی از این رویداد طبیعی است.

کارشناس تکتونیک زمین شناسی شمالغرب افزود: گسل تبریز جزو ۲۰ گسل مطرح جهان است و با ۲۸۰ کیلومتر طول، مستعد به وقوع زلزله‌ای مهیب است که اندازه بزرگی آن می‌تواند از ۶.۸ ریشتر بسیار فراتر باشد.

او با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ سال از آخرین زلزله‌ی بزرگ تبریز می‌گذرد، تصریح کرد: خطرناک ترین زلزله‌ی ایران در سال ۱۷۸۰ میلادی در تبریز اتفاق افتاده و در اثر آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنین این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

این کارشناس زمین شناسی یادآور شد: تحرکات ۲۵ ساله گذشته زمین نشان می‌دهد گسل تبریز در حال فعال شدن است که ما باید تبعات آن را کاهش دهیم چرا که قدرت ۲۷ هزار زلزله ۴.۵ ریشتری برابر با یک زلزله ۷ ریشتری بوده و خسارات سنگینی به همراه دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود پیش بینی کرد در صورت وقوع زلزله‌ای بزرگ در تبریز، کوه عون بن علی به ارتفاع یک متر و عرض ۴ متر جابه جا شود!

سیروس اسماعیل در پایان سخنان خود بر ضرورت توسعه شهر به سمت جنوب تاکید کرده و خاطرنشان ساخت: توسعه شهر بر روی گسل عواقب خطرناکی به همراه داشته و ما باید به جای سکونت در مناطقی نظیر مرزداران، نصر، رشدیه و درکل شمال شهر، مناطقی جنوبی را برای توسعه ساخت و سازها انتخاب کنیم.

انتهای پیام/