دنبال نفت و خاک سوریه نیستیم/ ادلب را ترک نمی‌کنیم!
دنبال نفت و خاک سوریه نیستیم/ ادلب را ترک نمی‌کنیم!
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه: مسئله سوریه به هیچ‌وجه برای ترکیه ماجراجویی یا تلاش برای گسترش مرزهایش نیست.

به گزارش شمس، رجب طیب اردوغان امروز درخصوص تحولات ادلب سوریه اظهار داشت: حدود ۴ میلیون نفر به دلیل حملات خونین رژیم به مرزهای ما حرکت کرده‌اند، هم اکنون ۱.۵ میلیون نفر در مرز ما هستند و به ۳.۷ میلیون سوری در کشورمان پناه داده‌ایم و توان تحمل یک موج جدید مهاجرت را نداریم.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ادلب به دستاویز و محرکی برای تحت فشار قرار دادن ما و از بین بردن دیگر دستاوردهای کشورمان تبدیل شده است.

وی تاکید داشت: ما (در سوریه) نه به دنبال نفت هستیم و نه خاک، خواسته ما تضمین امنیت مرزهای‌مان از طریق ایجاد یک منطقه امن است.

اردوغان با بیان این مطلب افزود: ما به دعوت اسد به آن‌جا نرفتیم بلکه به دعوت مردم سوریه آنجا هستیم. تا زمانیکه مردم سوریه نگویند «این کار دیگر تمام شد» نیت خروج از آنجا را نداریم.

رئیس جمهور ترکیه ادعا کرد: به آقای پوتین گفتم که شما آنجا چه کار دارید؟ اگر دنبال ساخت پایگاه هستید٬ بسازید اما از مقابل ما کنار بکشید.

او همچنین گفت: هدف اصلی سناریوی کنونی سوریه نیست، بلکه ترکیه است، پس از نیل به اهدافشان در سوریه به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت.

اردوغان یادآور شد: تصور آنکه، آنهایی که سوریه را به سه قسمت تجزیه کرده‌اند، برای تمامیت ارضی ترکیه احترام قائل باشند، غفلت محض است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان این مطلب گفت: همه باید ببینند و بپذیرند که مبارزه ما در سوریه برای آینده همگان است.

او گفت: فراموش نكنیم كه از زمان نخستین اقدام تروریستی پ.ک.ک در سال ۱۹۸۴ تاکنون حدود هفت هزار و ۵۰۰ نیروی امنیتی و ۶۸۰۰ غیرنظامی در کشورمان را از دست داده ایم. امروز تنها در سوریه٬ تعداد تروریست های آموزش دیده و مجهز بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر ذکر می‌شود.

رجب طیب اردوغان مدعی شد: خون شیهدانمان در زمین نخواهد ماند. تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن از عناصر رژيم اسد کشته و ۳۰۰ خودروی نظامی آنها منهدم شده است.

وی ادامه داد : تلاش‌های ما برای ایجاد بالفعل منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری در سوریه ادامه دارد.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد:  شب گذشته ۷ انبار محصولات شیمیایی را منفجر کرده‌اند و این مرحله‌ای است که به هیچ‌وجه نمی‌خواستیم به آن برسیم. اما مادامی که خود ما را وادار به این کار می‌کنند باید عواقب آن را نیز متحمل شوند.

وی در پایان افزود:  تعهدشان به ما خروج ی.پ.گ و پ.ی.د از این مناطق بود اما نه روسیه و نه آمریکا به آن عمل نکردند.

انتهای پیام/