کدام نقاط تبریز در روز اول جنگ بمباران شد
کدام نقاط تبریز در روز اول جنگ بمباران شد
تبریز یکی از شهرهای ایران بود که در روز اول جنگ تحمیلی مورد تهاجمی هواپیماهای رژیم بعثی قرار گرفت.

به گزارش شمس، بین ساعت ۱۴ تا ۱۴/۳۰ دقیقه اکثر فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی ایران مورد تهاجم هواپیماهای رژیم بعثی عراق قرار گرفت.

هواپیماهای عراقی روز ۳۱ شهریور ماه ۱۵ شهر ایران را مورد هدف قرار دادند که این شهرها عبارت بودند از تهران، تبریز، آبادان، همدان، دزفول، امیدیه، بوشهر، کرمانشاه، اصفهان، ارومیه، دهلران، ایلام، اهواز، مریوان و مهران که تقریباً تمامی پایگاه‌های هوایی و مناطق نظامی، مسکونی و صنعتی را شامل می‌شد.‌

انتخاب ساعت ۱۴ برای حمله به دلیل تغییر شفیت کارکنان نیروی هوایی و پدافند بوده تا فرصت دفاعی ایران به حداقل رسد.

تبریز طی ۸ سال دفاع مقدس بارها مورد تهاجم نیروی هوایی عراق قرار گرفت. ۳۱ شهریور ۵ نقطه تبریز بمباران شد و تا تیر ماه سال ۶۷ این شهر ۷۶ بار مورد حملات هوایی دشمن بعثی قرار گرفته و در این حملات ناجوانمردانه بیش از ۳۰۰ شهروند غیر نظامی تبریزی به شهادت رسیدند.

مهمترین مناطق بمباران شده تبریز در ۸ سال دفاع مقدس، فرودگاه، پایگاه هوایی، پالایشگاه تبریز، دانشگاه تبریز، بیمارستان ۲۹ بهمن و همچنین مناطق مسکونی در شهرک امام، خیابان امام، مارالان، عباسی و چند نقطه دیگر تبریز بود.

اما در اولین روز جنگ ۳۱ شهریور کدام مناطق تبریز مورد تهاجم قرار گرفتند؟

فرودگاه، پالایشگاه، ایستگاه رادار، پایگاه هوایی و نیروگاه برق اهداف هواپیماهای عراقی در تبریز بودند.

حدود ساعت یک و ۵۰ دقیقه ۳۱ شهریور، ۸ میگ عراقی، فرودگاه و چند نقطه حساس شهر تبریز با ۱۱ راکت مورد حمله قرار گرفت. در پی این حمله یک فروند هواپیمای مسافربری تهران – تبریز که قرار بود ساعت ۲ بعد از ظهر در فرودگاه تبریز به زمین بنشیند تغییر مسیر داده و در اصفهان به زمین نشست.‌

به نیروگاه برق تبریز خسارتی وارد نشده و بمب‌های ریخته شده به پالایشگاه تبریز نیز عمل نکردند. حمله به فرودگاه و پایگاه هوایی تبریز خسارت جزیی به باند فرودگاه وارد شده و منجر به شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های اطراف شد. به رادار تبریز واقع در سردرود نیز خسارتی وارد نشده ولی بر اثر اصابت بمب در سردرود یک نفر به شهادت و چند نفر مجروح شده بود.

بمباران دانشگاه تبریز در ۲۷ دیماه ۱۳۶۵ که ۲۲ دانشجوی فنی در این حمله به شهادت رسیدند

تبریز به دلیل داشتن پایگاه هوایی با هواپیماهای اف ۵ که در کمتر از ۵ دقیقه قابل پرواز و عملیاتی هستند و همچنین سامانه موشکی هاواک که در زمان خود از پیشرفته ترین موشک های زمین به هوا بوده، دارای سامانه قوی دفاعی بوده و چند فروند هواپیماهای عراقی در طول ۸ سال دفاع مقدس توسط پدافند این شهر سرنگون شدند.

اوایل دهه ۹۰ شهرداری تبریز در اقدامی قابل توجه تمامی مناطق بمباران شده تبریز را شناسایی و یادمان‌هایی برای شناسایی محل بمباران شده و زمان حمله، احداث گردید، اما متاسفانه بعضی از این یادمان‌ها به دلیل عدم توجه تخریب شدند که می توان به جنب پایگاه هوایی تبریز و فرودگاه تبریز اشاره کرد.

انتهای پیام/۴۰/۶۰۰۱۷/ر

  • منبع خبر : فارس