نابودی ۹۰ درصد بافت تاریخی تبریز/ میدان نقش جهان اصفهان را از روی میدان حسن پاشا تبریز ساخته‌اند
نابودی ۹۰ درصد بافت تاریخی تبریز/ میدان نقش جهان اصفهان را از روی میدان حسن پاشا تبریز ساخته‌اند
قوچی می‌گوید بیش از 90 درصد بافت تاریخی تبریز از بین رفته است و 10 درصد باقیمانده را نیز عده‌ای تخریب می‌کنند.

به گزارش شمس، «علیرضا قوچی» معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی صبح امروز در جلسه شورای شهر تبریز طی گزارشی اظهار داشت: در سال ۹۸ با پیگیری شورا ۴۴ میلیارد تومان جذب اعتبار شده که ۱۲ میلیارد آن در تملک ربع رشیدی و باغ دو کمال بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه باستان‌شناسی نقشه برداری ژئوفیزیک در ربع رشیدی انجام شد، عنوان کرد: میدان نقش جهان اصفهان برگرفته از میدان حسن پادشاه تبریز است که بعد از سی سال، دو سال است که شروع به بازسازی شده است.

این مقام مسئول در خصوص جذب گردشگران خارجی عنوان کرد: گردشگران خارجی به هتل‌های قدیمی و تاریخی علاقه دارند و گراند هتل و هتل ژاله برای جذب گردشگران خارجی تعمیر و بازسازی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان درباره شایعه تخریب خانه باقرخان ابراز داشت: در فضای مجازی گاهی می‌گویند که خانه باقر خان تخریب شده اما قسم می‌خورم که از نظر تاریخی هیچ خانه‌ای منتسب به باقرخان نیست، خانه عهدی را باقر خان بنایی کرده و این خانه تنها خانه‌ی منتسب به باقر خان است.

وی با بیان اینکه خانه حریری برلیان خانه‌های تاریخی تبریز است، یادآور شد: یکی از خانه‌های تاریخی تبریز را برای موزه مطبوعات استان در اختیار موزه مطبوعات قرار دهیم.

قوچی درباره دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: یکی از بناهای تاریخی خلعت‌پوشان تبریز است که مرمت آن انجام شده است و ثبت کوفته تبریزی به نام تبریز در سال ۹۸ کار کمی نبوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه از بافت تاریخی تبریز یک‌دهم باقی مانده است، اظهار داشت: از بافت تاریخی تبریز چیزی باقی نمانده و همان کمتر از یک درصد را نیز برخی اشخاص تخریب می‌کنند.

انتهای پیام/