مشوق‌های مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان‌شرقی ارایه می‌شود
مشوق‌های مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان‌شرقی ارایه می‌شود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاران خارجی در این استان، گفت: علاوه بر این زیرساخت‌ها، مشوق‌ها و معافیت‌های خوبی برای این سرمایه گذاران ارایه می‌شود.

به گزارش شمس، واقف بهروزی، روز چهارشنبه در نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در تبریز افزود: این استان در حوزه های زیرساخت های سرمایه گذاری و شهرک های صنعتی و گمرکات و سایر امور مربوط به سرمایه گذاری جزو استان های ممتاز کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: وضعیت این استان در زمینه بسترهای قانون و مقررات برای سرمایه گذاری در حد خوبی بوده و بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی ایران به سرمایه گذاران خارجی پوشش های حمایتی کاملی ارایه می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت تضمین می شود، گفت: اصل و سود و منافع حاصل از به کارگیری سرمایه به صورت نامحدود قابل انتقال به خارج از کشور است.

بهروزی، ادامه داد: ثبت شرکت ایرانی با ۱۰۰ درصد سهامداری سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر بوده و در قانون سرمایه گذاری خارجی تضمین داده می شود که با سرمایه گذاران خارجی مشابه سرمایه گذاران داخلی رفتار شود.

وی یادآوری کرد: سرمایه گذاران خارجی از طریق شرکت ایرانی امکان تملک زمین و اموال غیرمنقول را دارند و امکان صدور پروانه اقامت و پروانه کار به مدت سه سال برای مدیران و کارشناسان خارجی و بستگان درجه یک آن ها وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمینه روش های سرمایه گذاری خارجی هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: تمام روش های سرمایه گذاری و مشارکت مدنی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم است.

بهروزی، افزود: در همه بخش های اقتصادی آنچه که برای سرمایه گذاران خصوصی ایرانی مجاز است برای سرمایه گذاران خارجی نیز مجاز بوده و ماهیت های مالیاتی برای آن ها دارای امتیازات ویژه ای است.

وی اظهار داشت: در بخش های صنعتی، معدنی و خدمات شامل مراکز بیمارستانی و گردشگری؛ برای سرمایه گذاران خارجی در سرزمین اصلی پنج سال معافیت و در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۰ سال معافیت مالیاتی ارایه می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی در داخل مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی هفت سال، در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته ۱۳ و در منطقه آزادتجاری ارس نیز این معافیت ۲۰ سال است.

بهروزی، با اشاره به اینکه فعالیت های کشاورزی و درآمد حاصل از صادرات نیز به مدت دایم از معافیت صفر برخوردار است، ادامه داد: بسترهای سرمایه گذاری استان زمینه ای ایجاد کرده تا سرمایه گذاران خارجی در چارچوب قوانین و مقررات با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

وی یادآوری کرد: هیچ دستگاه دولتی اجازه ایجاد هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی در استان را ندارد.

تاتارستان در تولیدات صنعتی به ویژه هواپیماسازی و کشتی سازی فعال است

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان نیز در این جلسه گفت: جمهوری تاتارستان در تولیدات صنعتی به ویژه تولید ماشین های کاماز، هواپیماسازی و کشتی سازی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

آرتور نیکلایف، افزود: این جمهوری در صنایع کشاورزی و تولیدات این حوزه در جایگاه اول در روسیه قرار داشته و تامین کننده نیازهای خود بوده و در زمینه تولید لبنیات در جایگاه بالایی قرار دارد.

وی اظهار داشت: مهمترین صنعت جمهوری تاتارستان، صنعت نفت، استخراج و پالایش و پتروشیمی است و از بزرگترین شرکت های نفتی روسیه در این جمهوری قرار دارد و سالانه حجم زیادی نفت استخراج می کند.

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان با اشاره به اینکه وجود نفت در این جمهوری موجب شده صنایع پالایش و پتروشیمی نیز توسعه یابد، گفت: منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در این جمهوری سهم به سزایی در اقتصاد داشته و امتیازات ویژه ای در سطح منطقه و در سطح فدرال به سرمایه گذاران ارایه می دهد.

نیکلایف، با اشاره به فعالیت شهرک های صنعتی در این جمهوری، ادامه داد: جمهوری تاتارستان امسال از نظر سرمایه گذاری جایگاه دوم را کسب کرده ولی از نظر فضای سرمایه گذاری جایگاه اول را در روسیه به خود اختصاص داده است.

وی یادآوری کرد: این جمهوری در بین ۸۴ منطقه فدراسیون روسیه جایگاه دوم را کسب کرده و موقعیت جغرافیایی این جمهوری در بهترین وضعیت بوده و از نظر زیرساخت های حمل و نقل کالا علاوه بر مسیر آبی «کاما» و «ولگا» دارای ۲ فرودگاه بین المللی، شبکه راه آهن و شبکه وسیع جاده ای است.

آذربایجان‌‍شرقی با ۱۰۰ کشور جهان مراودات اقتصادی دارد

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی و تبریز قطب صنعتی و تجاری شمال غرب ایران است، گفت: امور تجاری و اقتصادی در این استان از رونق خوبی برخوردار بوده و هم اکنون با ۱۰۰ کشور جهان مراودات اقتصادی دارد.

عباس کمالی، افزود: تولیدات عمده این استان انواع مواد غذایی، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی مانند کاشی و سرامیک، فولاد، لاستیک، شیشه، ماشین آلات، خودروسازی، نساجی و چرم و کفش است.

وی با بیان اینکه این منطقه بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی را از جمله در تولید خودروسازی سنگین و تجاری، مقاطع فولادی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و شیرینی و شکلات را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: ذخیره معدنی شناسایی شده این استان بیش از ۸۷ میلیارد تن بوده و در این معادن ۷۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده که ۵۲ نوع ان در استان استخراج می شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: مس، طلا، منیزیوم، آهن، خاک های صنعتی، سیلیس و دیاتومیت از جمله مواد معدنی کانی های فلزی و غیرفلزی استخراج شده این استان به شمار می رود.

کمالی، ادامه داد: این استان در تولید خشکبار و فرش دستبافت آوازه جهانی داشته و از زیرساخت های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای، نیروهای متخصص و کارآمد و واحدهای صنعتی و دانش بنیان برخوردار است.

انتهای پیام/