مردم فعلا برای تهیه‌ی واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌‎ها مراجعه نکنند
مردم فعلا برای تهیه‌ی واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌‎ها مراجعه نکنند
رئیس انجمن تکنسین‌های دارویی آذربایجان شرقی گفت: مردم فعلا برای تهیه‌ی واکسن آنفلوانزا به داروخانه‎ها مراجعه نکنند، چرا که هنوز واکسنی در داروخانه توزیع نشده است و هر گونه مراجعه برای دریافت این واکسن، موجب ایجاد تجمع می‎شود.

به گزارش شمس، حسین یوسفی علوی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: همه ساله واکسن آنفلوانزا از اوایل مهرماه در داروخانه‌ها توزیع می‎شد و امسال هم مراجعه‎‎ها برای دریافت این واکسن از اوایل مهر ماه شروع شده است، اما همانگونه که اعلام شد، واکسن امسال بنا به شرایط خاص، ابتدا در مراکز بهداشتی توزیع شد.

وی اضافه کرد: گفته شده است که واکسن آنفلوانزا طی ۱۰ الی ۱۲ روز آینده در داروخانه‎ها توزیع می‎شود و توصیه می‌کنیم مردم برای تهیه‌ی این واکسن حداقل بعد از ۱۰ روز به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: افراد عادی اجازه دهند افرادی که واقعا به این واکسن نیاز دارند، آن را تهیه کنند، چرا که تزریق آن برای همه لازم نیست، به نظر می‎رسد شیوع کرونا و حساسیت نسبت به آن باعث شد تا تقاضا برای دریافت واکسن آنفلوانزا افزایش یابد، در حالیکه خود واکسن تا حدودی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و این ممکن است، خطرناک باشد.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر تعداد واکسنی که توزیع می‎شود، مشخص نیست، اما توصیه می‎شود، مانند سال‌های گذشته افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و افراد مسن برای دریافت واکسن پیشقدم شده و افراد عادی که بیماری خاصی ندارند، داوطلب نشوند.

وی با بیان اینکه فقط تعداد محدودی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‎ها توزیع می‎شود، اظهار کرد: توزیع محدود، زمینه را برای سوء استفاده‎ی برخی افراد فراهم می‎کند، این مشکل سال‎های گذشته هم بود، به طوریکه واکسن آنفلوانزا را در بازار سیاه بسیار گران به مردم فروخته بودند. امسال هم حتما این اتفاق خواهد افتاد و برخی افراد سودجو به هر طریقی هم که شده، واکسن را تهیه کرده و اقدام به فروش آن در بازار سیاه خواهند کرد.

رئیس انجمن تکنسین‌های دارویی آذربایجان شرقی در خاتمه گفت: افراد عادی، حساسیت زیادی در تهیه‎ی این واکسن نشان ندهند، اما این در مورد افراد واجد شرایط فرق می‌کند، به عنوان مثال، جانبازان شیمیایی که با سرماخوردگی ساده، رنج زیادی را متحمل می‎‌شوند، باید واکسن بزنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا