راه آهن میانه – تبریز دارای بزرگ‌ترین تونل و پل قوسی دو خطه ریلی کشور است
راه آهن میانه – تبریز دارای بزرگ‌ترین تونل و پل قوسی دو خطه ریلی کشور است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که راه آهن میانه-تبریز دارای بزرگ‌ترین تونل و پل قوسی دو خطه ریلی کشور است، گفت: این خط راه آهن، بزرگترین مسیر ریلی دو خطه کشور بوده و بزرگترین تونل دو خطه به طول سه کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر در این مسیر ساخته شده است.

به گزارش شمس، عباس خطیبی چهارشنبه، ۱۷ خردادماه در نشست خبری، اظهار کرد:  خط راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز با طول ۲۰۶ کیلومتر تنها راه آهن دو خطه ایران بوده که فاز نخست آن به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است؛ امروز نیز با اتمام فاز دوم این خط آهن، افتتاح ایستگاه خاوران را در پیش رو داریم که جمعه این هفته با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تسریع تکمیل این خط آهن در سفر سال گذشته رئیس جمهور به تبریز، افزود: مسیر ۴۴ کیلومتری ایستگاه راه آهن بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز با تامین به موقع اعتبارات تکمیل شده و در قالب این طرح، بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاک، ۱۳۵۰ مترمکعب بتن ریزی و ۶۰۰۰ تن ریل گذاری انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که احداث این مسیر راه آهن از بستان آباد تا خاوران به خاطر شرایط جغرافیایی منطقه یک پروژه بسیار تخصصی و فنی است، ادامه داد: تاکنون برای اجرای راه آهن میانه-تبریز طی ۲۰ سال گذشته مبلغ به‌روز ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

خطیبی در خصوص فاز سوم این مسیر نیز گفت: فاز سوم راه آهن میانه-تبریز که شامل ایستگاه خاوران تبریز تا ایستگاه قدیمی راه آهن تبریز می‌شود، ۲۹ کیلومتر مسافت دارد و اکنون عملیات احداث آن آغاز شده و اتمام آن نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی در خصوص دلیل نامیدن این خط آهن به عنوان «سبزترین خط ریلی کشور»، افزود: با احداث این خط آهن، مسافت تهران-تبریز چهار ساعت کاهش می‌یابد. این کاهش مسافت منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و بسیاری موارد دیگر می‌شود و از سویی اقلیم خطه آذربایجان نیز یک اقلیم سبز است.

جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به ارتقای بهره وری واگن‌های قطار در اجرای این طرح راه آهن، افزود: با توجه به دو خطه بودن راه آهن میانه-تبریز، امکان رفت و برگشت قطار در یک روز وجود خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه مهم ریلی استان، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مورد مطالعه استان جهت برقراری ارتباط ریلی و ترانزیتی با ترکیه و سپس کشورهای اروپایی، راه آهن مرند-چشمه ثریا است.

ذاکری ادامه داد: در سفر دوم ریاست جمهوری به استان قرار است تا نسبت به تسریع در صدور ماده ۲۳ این پروژه اقدام شود.

وی افزود: اکنون اتصالی از طریق سلماس به ترکیه داریم ولی وجود دریاچه وان، حمل و نقل ریلی را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام /