دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در مسیر پیشرفت‌ در حوزه‌های فناوری و اقتصادی/ به دنبال درآمدزایی غیر شهریه‌ای برای دانشگاه هستیم
دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در مسیر پیشرفت‌ در حوزه‌های فناوری و اقتصادی/ به دنبال درآمدزایی غیر شهریه‌ای برای دانشگاه هستیم
رنجبران گفت: برنامه جامعی برای ایجاد تحول و بهبود در ابعاد فرهنگی، علمی و پژوهشی دانشگاه داریم، اما از دو بعد فناوری و اقتصادی به‌طور ویژه‌تر در تلاشیم بازنگری انجام بگیرد.

«آرش رنجبران»، رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌‎شرقی بعد از استان فارس با دارا بودن ۳۵ واحد و مرکز آموزشی یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در کشور می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه تمامی روسای قبلی دانشگاه، تلاش‌های بسیاری را جهت اعتلا و پیشرفت دانشگاه داشتند، بیان داشت: ما نیز برنامه جامعی برای ایجاد تحول و بهبود در ابعاد فرهنگی، علمی و پژوهشی دانشگاه داریم، اما از دو بعد فناوری و اقتصادی به‌طور ویژه‌تر در تلاشیم بازنگری انجام بگیرد.

رنجبران ادامه داد: فعالیت‌های دانشگاه در هر دوره و بر اساس شرایط منطقه‌ای متفاوت بوده است و اکنون نیز دانشگاه با توجه به شرایط، ماموریت‌ها و اهداف خود را دارد؛ یکی از این اقدامات اقتصادی ما تکمیل پروژه‌ی نیمه کاره‌ی هتل در کلیبر، به همراه شرکت تگتاپ (شرکت توسعه گردشگری تمدن آزاد پارس) است که تکمیل این پروژه‌ هم به اقتصاد منطقه کمک می‌کند و هم کمکی برای دانشگاه است.

وی با بیان اینکه زمانی قدرت با وجود نیروی نظامی بود و زمانی دیگر قدرت با وجود ثروت بود و در هر زمان قدرت در سایه‌ی موضوعی مطرح می‌شد؛ در این زمان نیز قدرت با علم و دانش مطرح می‌شود، هرچند همه‌ی این عوامل قابل تبدیل به یک‌دیگر هستند ولی با این وجود علم منبعی بی‌کران برای داشتن قدرتی پایدار است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص شرکت‌های دانش بنیان، همانند همه‌ی بخش‌های جامعه، دانشگاه آزاد نیز توجه جدی به بحث‌های دانش بنیان دارد و یکی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد در بحث شرکت‌های دانش بنیان افتتاح مدارس عالی مهارتی و سرمایه گذاری برای پروژه‌ی جلبک اسپیران در تبریز و همچنین پروژه‌ی مخازن کامپوزیتی تحت فشار در واحد شبستر با همراهی بخش خصوصی است که بدون شک یک کار سطح بالای استراتژیک در صنایع نفت و گاز است که منبع درآمد این‌ها پاسخگوی بخشی از نیازهای مالی دانشگاه خواهد بود و دانشگاه را از وابستگی صرف به شهریه‌ی دانشجویان مستقل خواهد کرد.

وی در ادامه مطرح کرد: قراردادهای بسیار خوبی با تراکتورسازی برای خط مونتاژ تراکتور بسته‌ایم، قرارداد برای تراکتورهای سنگین نهایی شده و برای تراکتورهای عمومی در حال نهایی کردن هستیم. تمام این‌ها امید بخش هستند و نشان از تغییر ریل در دانشگاه دارد.

رنجبران با بیان اینکه ما در تلاش برای تحول و توسعه‌ی درآمد‌های غیر شهریه‌ای ناشی از مسائل دانش بنیان هستیم، گفت: در صورت عملی شدن این طرح‌ها همه‌ی فشارهای ناشی از هزینه‌های مدیریت دانشگاه بر دوش دانشجویان نخواهد بود و همچنین دانشجویان نیز می‌توانند در این طرح‌ها مشارکت کنند.

وی با معرفی طرح پویش که یک پل ارتباطی برای دانشجویان با صنعت است، عنوان کرد: اکنون بیش از صد دانشجو در این طرح فعالیت دارند و از مزایای این طرح می‌توان به آشنایی دانشجویان با محیط کار و کمک هزینه‌ی شهریه و همچنین امکان استخدام در شرکت‌ها و صنایع بعد از فارغ التحصیلی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز در ادامه مطرح کرد: با وجود کمبود کار، نیروی کار فعال نیز کم است و صنایع نیز به دنبال نیروهای کار حرفه‌ای و توانمند هستند و طرح پویش باعث ارتباط دانشجویان با صنعت، معرفی نیروی کار به صنایع و همچنین کمک به شهریه‌ دانشجویان می‌شود.

وی افزود: همچنین با صنعت مس در حال مذاکره برای شروع یک قرارداد هستیم و با توجه به اینکه مس سونگون هم برنامه‌هایی برای توسعه‌ی خود دارد از مشارکت با دانشگاه استقبال می‌کنند و این ارتباطات باعث رونق اقتصادی برای دانشگاه و صنعت و دانشجویان خواهد بود.

رنجبران در پایان ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته امیدواریم دانشگاه آزاد امسال درآمد خوبی از محل درآمدهای غیر شهریه‌ای داشته باشد و بتوانیم در جهت اعتلا و پیشرفت دانشگاه گام‌های اساسی برداریم، چراکه سرمایه‌ی اصلی ما دانشجویان هستند و رفاه دانشجویان اولویت ماست.

گفت‌وگو از میلاد نوروزی

انتهای پیام /