به گزارش شمس، الهوردی دهقانی اظهار کرد: برخی ادعاها مبنی بر اینکه از آنجا که خودروسازان ناچارند مواد اولیه موردنیاز تولید مانند فولاد و آلومینیوم را دلاری خریداری کنند، هزینه تمام شده تولید افزایش مییابد، را نادرست دانست و گفت:با توجه به نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه خودروسازان خارجی از شرکتهای خودروساز ایرانی بیشتر است با این وجود خودروسازان خارجی با کیفیتترین خودروها را با قیمتهای ارزانتر از محصولات داخلی تولید و به بازار عرضه میکنند.
وی افزود: با مقایسه خودروهای تولید داخل با خودروهای هم سطح آنها در دنیا، به این نتیجه میرسیم که با وجود اینکه میزان مواد اولیه موردنیاز هر دو خودرو یکسان است و انرژی و دستمزد کارگر در ایران نیز ریالی است، خودروهای داخلی گرانتر هستند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جواب این معما را باید در جای دیگری جستجو کرد، اضافه کرد: بخش زیادی از هزینه تمام شده تولید خودرو مربوط به قطعات است و قیمت تمام شده قطعه نیز در ایران بالاست و این امر موجب گران شدن قیمت خودرو میشود.
وی در پایان با بیان اینکه نرخ آلومینیوم، فولاد، مس، پتروشیمی و… در دنیا یکسان است با این حال به دلیل بالابودن هزینه تولید قطعات خودرو در ایران، خودرو در کشور ما گران تولید میشود، ادامه داد: ساختار درونی و مدیریتی خودروسازان یکی دیگر از دلایل تولیدخودرو گران در ایران میشود.
انتهای یپام /