تولید ۸۵ درصد گل محمدی دنیا در ایران
تولید ۸۵ درصد گل محمدی دنیا در ایران
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی گفت: هدف از برگزاری جشنواره ها برندسازی محصول روستاها و مناطق دارای ظرفیت استان است که محروم و کم برخوردار و ناشناخته هستند.

به گزارش شمس، تراب محمدی ظهر امروز در یازدهمین جشنواره گل‌محمدی عنصرود اظهار کرد: شهرستان اسکو مهد گل‌محمدی استان عنوان شده و سه سال پیاپی جشنواره آن در روستای گنبرف و سپس در ۱۱ سال بعدی تا به امروز نیز در روستای عنصرود برگزار شده است.

وی ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث دیدار مردم مختلف در یک روستا شده که این امر گاه منجر به وصلت‌های خیر و انسجام خانواده‌ها نیز می‌شود از سوی دیگر هم مسئولان با حضور در منطقه از نزدیک با مردم ارتباط می‌گیرند و داشته‌ها و نداشته‌های منطقه نیز مشخص می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود، اما به دلیل نبود و یا ناقص بودن زنجیره ارزش، دستیابی به اهداف ترسیمی با مشکل مواجه می شود، افزود: گل محمدی نیز همانند دیگر محصولات کشاورزی بصورت کامل و صنعتی فرآوری نمی شود و کشاورزان و تولیدکنندگان سنتی تنها به تولید گلاب و مربا از این محصول اکتفا می کنند این درحالی است که عملکرد تولید گل محمدی درترکیه۶ شش تن در هکتار و در کشور ما ۳.۵ تن است.

وی افزود: ما اصل محصول را تولید کرده و آن را به صورت خام صادر می‌کنیم در حالی که می‌توان فراورده‌های بسیاری را مثل اسانس از این محصول تولید و صادر کرد.

محمدی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بر روی این موضوع، گفت: باید به صورت علمی به این موضوع فکر شود و با ارتقای عملکرد تولیدات گل‌محمدی در منطقه، از محصولات فراوری شده آن نیز بهره برده و در اقتصاد و اشتغالزایی استان و منطقه نیز تاثیرگذار باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که توانمندی شهرستان‌ها و روستاها با ارتقای عملکرد تولید و فراوری محصول انجام می‌گیرد، افزود: دولت سیزدهم در راستای فراوری بهتر و فروش مطلوب تر محصولات کشاورزی، طرح احداث بازارچه‌های متعدد محلی را در دست بررسی دارد. در آذربایجان شرقی نیز تعداد ۵۰ نقطه برای احداث این بازارچه‌ها مشخص شده و به زودی عملیاتی می‌شود. اگر این بازارچه‌ها دایر شوند فروش به قیمت مناسب و مستقیم انجام می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به زودی به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه تولید اسانس از این محصول در دنیا مرسوم است، گفت: در ایران بیشتر محصول تولیدی به صورت خام صادر می شود و این سود کمتری برای تولید کننده دارد از این رو باید با برنامه ریزی و جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، از خروج خام این محصول جلوگیری کرده و ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان خلق کنیم.

محمدی از توانمند کردن شهرستان‌ها و روستاهای منطقه خبرداد و گفت: دولت قصد دارد مردم تنها سرمایه‌دار این تولیدات باشند و این زمانی میسر می‌شود که فرآوری و کشت افزایش یابد.

پایان پیام/