تظاهر به روزه‌خواری؛ ناهنجاری اجتماعی
تظاهر به روزه‌خواری؛ ناهنجاری اجتماعی
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مهم‌ترین دستورات عمومی و جامع آیین اسلام روزه داری در ماه مبارک رمضان است ولی متأسفانه تظاهر به روزه خواری، به چالش و ناهنجاری اجتماعی در میان مسلمانان مبدل شده است.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن نستوهی بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان تاکید کرد و افزود: توصیه بنده به کسانی است که نادانسته از کسانی که با قصد و غرض روزه خواری را تقلید می کنند این است که حرمت این ماه را نگه دارند تا خدا هم حرمت آن ها را در بین خلق الله نگه دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دستورات عمومی و جامع آیین اسلام روزه داری در ماه مبارک رمضان است که میان فقیر و غنی، رئیس و مرئوس تفاوتی ندارد و همه افراد دارای شرایط، بدون هیچ امتیازی مکلف به اطاعت هستند ولی متأسفانه تظاهر به روزه خواری، به چالش و ناهنجاری اجتماعی در میان  مسلمانان مبدل شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در صورت مشاهده روزه خواری در ملا عام تذکر زبانی چاره ساز است، وظیفه هر فرد نسبت به هر منکری که در جامعه رخ می‌دهد، تذکر زبانی است. ما نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم و باید فرد تذکر زبانی را با آرامش و طمانینه بدهد و بگذرد.

وی به مشکل عقب مانده و جاهل دانستن افراد دین‌دار در نظر برخی از افراد جامعه اشاره کرد و افزود: برای حل این مساله دو طیف باید بیش از پیش تلاش کنند تا مردم مقابل یکدیگر قرار نگیرند.

نستوهی تصریح کرد: طیف اول خواص جامعه هستند که با عملکرد و سخنرانی های به موقع خود اکثر مردم روزه دار را از حالت تدافعی خارج کنند. طیف دوم رسانه ها هستند که روزه داری در تمام جوامع مسلمان مورد هجمه رسانه های پر نفوذ ضداسلام است که هدفی جز کم رنگ کردن اعتقادات مردم به اسلام ندارند و در این راستا اصحاب رسانه‌ از جمله فضای رسانه‌ای داخلی باید این تهاجم ها رصد کنند و برنامه ریزی خاصی نسبت به این تهاجم داشته باشند تا قبح روزه خواری در جامعه شکسته نشود.

وی به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی مردم را به کار نیک واداشتن و از کار زشت بازداشتن است و این فریضه الهی به صورت قلبی، زبانی و عملی در جامعه اسلامی باید انجام گیرد، قلبی و زبانی را باید عموم مردم و عملی را مراجع حاکمیتی باید انجام بدهند و همچنین هیچ کس نباید نسبت به فعل و انفعالات رخ داده در جامعه خود بی تفاوت باشد. زیراکه این امر به معروف و نهی از منکر است که جامعه را زنده و پویا نگه می دارد.

  • منبع خبر : ایسنا