تحقیقات دادستانان ترکیه درباره انتخابات استانبول ادامه دارد
تحقیقات دادستانان ترکیه درباره انتخابات استانبول ادامه دارد
دادستان‌های ترکیه ۳۲ مورد تحقیقات را برای رسیدگی به اتهامات تخلف در انتخابات محلی استانبول آغاز کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ مقام حوزه‌های انتخاباتی را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

به گزارش صفیر،  حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه در اتحاد با احزاب کوچک‌تر در انتخابات شهرداری در آنکارا و استانبول پیروز شد و حاکمیت ۲۵ ساله حزب حاکم عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بر این شهرها را پایان داد.

اردوغان خواستار ابطال نتیجه انتخابات استانبول و برگزاری مجدد آن شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای عالی انتخاباتی ترکیه هنوز درباره چالشی که حزب عدالت و توسعه درباره انتخابات استانبول مطرح کرده، حکمی صادر نکرده است اما به مقامات انتخاباتی محلی در استانبول دستور داده که تحقیقاتی را درباره مقامات حوزه‌های انتخاباتی مرتبط صورت دهند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، این تحقیقات بر مناطق مال‌تپه، قاضی‌کوی و آتاشهر متمرکز هستند که در هر سه آن‌ها حزب مردم جمهوری‌خواه پیروز شده است.

این مظنون‌ها به اتهام نقض قوانین انتخاباتی و سوء استفاده از جایگاهشان برای شمارش آرا مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

بخشی از این شکایت‌ها از سوی حزب عدالت و توسعه و متحدش، حزب جنبش ملی‌گرا و دیگر پرونده‌ها توسط شوراهای انتخاباتی منطقه‌ای ثبت شده‌اند.

مقامات دادستانی استانبول در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

معاون رییس حزب عدالت و توسعه اظهار کرد، پیش از برگزاری این انتخابات، افرادی که دارای جهت‌گیری خاصی بوده‌اند، در تلاشی از پیش هماهنگ شده به عنوان مقامات حوزه‌های انتخاباتی انتخاب شده‌اند.

وی افزود، پرونده‌های دیگری نیز در این زمینه به ثبت خواهند رسید.

حزب مردم جمهوری‌خواه اظهار کرده است که این تحقیقات نشان نمی‌دهند که تخلف یا اقدامی غیرقانونی صورت گرفته و دلیلی برای ابطال نتایج آرا ارائه نمی‌کنند.

برگزاری انتخابات مجدد احتمالی استانبول بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی برای دوم ژوئن برنامه‌ریزی شده بود اما ممکن است در صورت رای شورای عالی انتخاباتی ترکیه به برگزاری مجدد این انتخابات، تاریخی دیرتر برای آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایسنا