به‌خدا فیلم «پوست» هم ترکی است!/ غربت هنرمندان آذربایجان در تبریز
به‌خدا فیلم «پوست» هم ترکی است!/ غربت هنرمندان آذربایجان در تبریز
اینکه «آتابای» بعد از «پوست» به اکران در می‌آید و با عنوان اولین فیلم ترکی سینما بیشتر از پوست می‌فروشد، حکایت از غربت هنرمندان آذربایجان در شهر خودشان دارد.

فرهنگی شمس: میزبانی سینما از فیلم‌های ترکی و استقبال مردمی از آن را باید به فال نیک گرفت و همین فروش مناسب در گیشه است که سایر کارگردانان و تهیه‌کنندگان را به ساخت آثاری به زبان‌های محلی ترغیب می‌کند. درحال حاضر فیلم‌های ترکی پوست (دری) و آتابای میزبان نگاه مخاطبان‌اند، با این تفاوت که فیلم آتابای یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته و فیلم پوست علی‌رغم اکران زودهنگام، به فروش ۸۰۰ میلیونی نیز نرسیده است.

فضای مجازی در جهت‌دهی افکار عمومی تعیین‌کننده است و از انصاف نگذریم رمز موفقیت آتابای در ارتباط‌گیری عوامل فیلم با رسانه‌های استان‌های ترک‌نشین بوده بطوریکه اکثریت رسانه‌ها بدون چشمداشت مالی در حمایت از فیلم‌های ترکی با یادآوری عوامل فیلم، در نشر تبلیغات آتابای سنگ تمام گذاشته‌اند اما غفلت پوست از این مقوله ضربه‌ی بزرگی به فروش گیشه‌ی آن وارد کرده است.

با اینکه سلیقه‌ی مخاطبان متفاوت است اما آنانکه اهل فیلم و نقد و بررسی‌اند معتقدند «پوست» اثری فاخرتر از «آتابای» است و برای همین هم ضمن درخشش در جشنواره‌های بین‌المللی در جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه و موسیقی متن را به‌خود اختصاص داد و در ۵ بخش دیگر نامزد دریافت جایزه شد.

فیلم پوست ساخته‌ی برادران دو قلوی تبریز است که در آن بازیگران نام‌آشنای آذربایجان و چهره‌های مستعد این خطه به ایفای نقش پرداخته‌اند و تمامی دیالوگ‌های آن به زبان ترکی است و فیلم‌برداری‌اش در روستاهای استان به انجام رسیده است.

اساساً هر فیلم که به زبان ترکی ساخته می‌شود قرار نیست فوق‌العاده باشد، همانطور که فیلم‌های به‌زبان فارسی و یا حتی آثار خارجی خوب از آب در نمی‌آیند اما باتوجه به درخشش «پوست» در جشنواره‌ها به‌نظر می‌رسد این فیلم یک سر و گردن از «آتابای» بالاتر است و در سینماهای لاله‌پارک و ستاره‌باران تبریز همچنان فرصت تماشای این اثر فاخر را دارید.

انتهای پیام/

  • نویسنده : میلاد نوروزی