با روش‌های موقت معضل آلایندگی کاوه سودا حل نمی‌شود
با روش‌های موقت معضل آلایندگی کاوه سودا حل نمی‌شود
مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌شرقی به همراه مدیر‌کل اداره حفاظت محیط زیست استان به منظور بررسی اجرای تکالیف زیست محیطی از مجتمع شیشه سازی کاوه سودا مراغه بازدید کرد.

به گزارش شمس، مدیر کل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی به همراه مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان به منظور بررسی اجرای تکالیف زیست محیطی از مجتمع شیشه سازی کاوه سودا مراغه بازدید کرد.

در این بازدید دکتر محمد رضا کردلو با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی و اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی اظهار داشت: اشاره به مسائل محیط زیستی فی مابین اصول مربوط به مسائل اقتصادی نشان میدهد اقدامات کاری برنامه های توسعه فرهنگی اقتصادی اجتماعی نباید به گونه ای باشد که از مسائل محیط زیست غافل شویم.

وی افزود: محیط زیست بیمه و تضمین کننده آینده یک جامعه است که تحت عنوان توسعه پایدار عنوان می شود، واقعیت این است ما همان اندازه که برای اشتغال و رشد اقتصادی باید توجه داشته باشیم همان اندازه برای مسائل فرهنگی و اجتماعی ارزش قائل شویم، به عنوان نمونه اگر یک کارخانه بسیار پیشرفته داشته باشیم ولی این کارخانه برای کارکنان مدرسه و مجتمع درمانی نداشته باشد توسعه این کارخانه ناقص است.

مدیر کل محاسبات آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایجاد زمینه برای کارآفرینی سرمایه گذاران بوده تا با استفاده از مواد خام ارزش افزوده ایجاد کنند، گفت: در کنار بخش خصوصی دولت هم بخشی از این پیشران اقتصادی را بر عهده دارد و باید تلاش کنیم این هماهنگی و تناسب بین بخش دولتی و خصوصی حاکم شود؛ اگر اهمیت یک بخش را کم کنیم و به بخش دیگر دهیم در آینده با صدمات جبران ناپذیری رو برو خواهیم بود هدف اصلی را تحت تاثر قرار می دهد.

وی با اشاره ظرفیت ۵ هزار نفری اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کارخانه کاوه سودا تصریح کرد: قطع به یقین ورود چنین مجموعه شاخص های توسعه منطقه را افزایش داده است اما ما دوست داریم در کنار شاخص های توسعه، تعادل در بخش های مختلف هم ایجاد بشود؛ بنابراین اگر این کارخانه دچار مشکل شود تنها مشکل کارخانه نیست و همه بخشها باید برای حل مشکلات آن قدم بردارند.

کردلو با اشاره به مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان برای کارخانه هایی نظیر کاوه سودا گفت: برخی مشکلات نظیر برق و گاز مشکل کشوری هستند که باید با بازدیدها و برنامه ریزی و پیگیری در یک افق چند ساله برای حل آن اقدام گردد اما برخی مشکلات وقتی خودش را به صورت نمود اجتماعی نشان داده یعنی در طول دوران فعالیتمان در برخی بخش ها غفلت داشته ایم.

وی افزود: وقتی به معضل پساب و آب نمک در کارخانه نگاه میکنیم نشان میدهد که در موقع لازم برای حل این مساله فکری نشده است.

وی با اشاره به نقش نظارتی دیوان محاسبات ضمن گلایه از اداره کل محیط زیست استان به دلیل عمیق شدن مشکلات آلایندگی کارخانه کاوه سودا تاکید کرد: وقتی مشکلات زیست محیطی و آلایندگی کارخانه به جایی رسیده که باعث ورود افراد غیر مستقیم و اهالی مجاور شده یعنی یک جایی وظایف و تکالیف به درستی انجام نشده است.علی ای حال این مشکل را امروز نمیتوان نادیده گرفت و با روشهای موقت از کنار آن عبور کرد و باید برای حل آن اقدام شود.

مدیر کل دیوان محاسبات استان تاکید کرد: انتظار ما حل مشکلات زیست محیطی مجموعه کاوه سودا با مطالعات علمی و مشورت اهل فن صورت پذیرد تا با هماهنگی لازم با دیگر دستگاه ها در یک افق ۱۰ ساله از این معضلات زیست محیطی عبور کنیم تا دیگر شاهد وضعیت امروزی نباشیم.

پیش از مدیر کل دیوان محاسبات استان، اشتری، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان، زارع مدیر اداره حفاظت محیط زیست مراغه و حِسنی مدیرعامل مجتمع شیشه سازی کاوه سودا در گزارشهای جداگانه به تشریح وضعیت کارخانه پرداختند.

انتهای پیام /