استقبال از برنامه‌های فرهنگی کنگره ده هزار شهید فوق العاده بود/ درس دفاع مقدس الزامی می‌شود
استقبال از برنامه‌های فرهنگی کنگره ده هزار شهید فوق العاده بود/ درس دفاع مقدس الزامی می‌شود
نشست خبری و رونمایی از دستاورد‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی در حوزه فناوری و دیجیتال با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش شمس؛ امیر دریادار دوم رضا عباسی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به کنگره ده‌هزار شهید استان و تشییع پیکر شهدای گمنام افزود: با استقبال خوب مردم مواجه و حدود ۳۰۰ برنامه باشکوه و فرهنگی در سطح استان برگزار شد. استقبال همه اقشار به‌ویژه دانشجویان، از مراسماتی که در دانشگاه برگزار شد نقطه قوت این برنامه بود.

وی با اشاره به برگزاری غرفه هفته قبل در نمایشگاه تهران و تلاش ۹ماهه جوانان استان در حوزه فناوری‌های دیجیتال خاطر نشان کرد: دستاورد‌ها و عملکرد یکساله اداره کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس استان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد که آذربایجان شرقی جزو پنج استان در گروه‌های برتر معرفی شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی افزود: استان ما در عملکرد کلی کشوری حائز رتبه‌ی دوم شد. در بخش جشنواره‌ی ملّی و تاثیرگذار فانوس رتبه‌ی اول را کسب کردیم. در بخش موزه در دو حوزه‌ی عمرانی و محتوایی در کل کشور به لحاظ عملکرد و هزینه‌کرد رتبه‌ی اول را کسب کردیم که حدود ۶۹۰ میلیارد ریال برای این بخش هزینه شده است.

وی ادامه داد: در بخش پیشکسوتان و برگزاری مراسمات و تقدیر از خانواده‌های شهدا استان ما رتبه‌ی اول شد. در بخش برگزاری یادواره‌ و مراسم‌ها رتبه‌ی اول و در بخش نشر آثار و تبلیغات در سطح کل کشور رتبه‌ی سوم شدیم.

وی با تاکید به استفاده از خلاقیت و روش‌های مدرن برای ایجاد انگیزه کودکان و نوجوانان به حوزه دفاع مقدس بیان کرد: کودکان و نوجوانان اگر با فناوری‌های دیجیتال از جمله‌ عینک‌های وی‌آر و بازی‌ها و… آشنا شوند و در محیط‌های متاورس قرار بگیرند و در این محیط‌های جذاب فرهنگی و به دور از خشونت با آموزه‌های دفاع مقدس آشنا شوند، به مراتب نسبت به المان‌ها یا مجسمه‌های‌ یادبود تاثیر بیشتر و بهتری می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوع‌های مهم، نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌هاست، افزود: درس دو واحدی دفاع مقدس طبق مصوبات گذشته در دانشگاه ها به صورت سلیقه‌ای گاها ارائه می‌شد و جزو دروس اختیاری بود؛ که پس از دوسال تلاش بنیاد کل  حفظ آثار سرانجام در شورای عالی فرهنگی تصویب و ابلاغ شد که این درس بعنوان دروس الزامی برای تمامی دانشجویان در نظر گرفته و گذرانده شود. 

وی افزود: دروس دفاعی در مقاطع مختلف مدارس که پیش از این در این حوزه به لحاظ محتوایی و اجرایی انتقاداتی در این حوزه وارد بود و برخی از مدارس معلمانی با تحصیلات غیر مرتبط مشغول به تدریس بودند که در این حوزه به طور جدی ورود کرده و طبق مصوبات آموزش و پرورش مقرر شده است که از مدرسانی با تحصیلات و تجارب مرتبط کمک گرفته شود. 

امیر دریادار عباسی در پایان سخنان خود به نهضت تولید صد برابری آثار دفاع مقدس اشاره کرده و تاکید کرد: با توجه به فرمایشات صریح مقام معظم رهبری در این خصوص و ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی، نقشه‌ی راه و اهداف و برنامه‌های ما مشخص است. باید بیش از پیش و با اهتمام جدی مسئولین استانی حمایت شود و هیچگونه کوتاهی در حق شهدا و دوران دفاع قابل توجیح نیست.