ارمنستان تحریم کالاهای ترکیه‌ای را برمی‌دارد/ دیدار نمایندگان ترکیه و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط
ارمنستان تحریم کالاهای ترکیه‌ای را برمی‌دارد/ دیدار نمایندگان ترکیه و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط
طی هفته‌های گذشته ترکیه و ارمنستان نمایندگان ویژه برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر را تعیین کرده‌اند و نمایندگان دو کشور در ماه ژانویه با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

به گزارش شمس، دولت ارمنستان اعلام کرد که از اول ژانویه سال ۲۰۲۲ تحریم‌ها علیه کالاهای ترکیه‌ای را برمی‌دارد.

وزارت اقتصاد ارمنستان تصمیم گرفته که در سال جدید میلادی تحریم واردات کالاهای ترکیه‌ای را تمدید نکند. این تصمیم در اول ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان گرفته شده بود و یک دوره ۶ ماهه نیز تمدید شد.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز هفته گذشته گفته بود که آماده عادی‌سازی روابط با ترکیه بدون پیش‌شرط است.

از سال ۱۹۹۳ میلادی که ارمنستان بخش‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده بود، بین ترکیه و ارمنستان به صورت مستقیم تبادل کالا صورت نمی‌گیرد اما به واسطه از طرف ثالث کالاهای ترکیه‌ای به ارمنستان وارد می‌شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز روز پنجشنبه در خصوص روند عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان گفت: با پایان جنگ قره‌باغ جمهوری آذربایجان نیز برای عادی‌سازی اقداماتی را انجام داده و نزد ما نیز جنگ تمام شده است.

وی افزود: با گام‌هایی که از سوی ارمنستان برداشته شده، باید بگوییم که نگاه مثبتی به این موضوع دارد. طبیعی است که این وضعیت باید ماندگار شود. ما پیش‌داوری نمی‌کنیم اما در برخی موضوعات، ممکن نیست که با یکدیگر هم‌نظر باشیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به وجود گروهی در ارمنستان که با شکست این کشور در جنگ قره‌باغ تندرو نیز شده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر این، در خارج از این کشور نیز گروهی وجود دارند که تأثیرگذار هستند. اما در داخل کشور، هستند کسانیکه بی‌نهایت منطقی بوده و به عادی‌سازی روابط کمک می‌کنند. ما تاکنون ندیده‌ایم که از جامعه ساکن خارج یک کشور تا این اندازه در راه منفی استفاده شود. اما خود جامعه ساکن خارج، بخصوص تندروهای آن یک مسئله هستند.

چاووش اوغلو در خصوص زمان دیدار نمایندگان ارمنستان و ترکیه نیز اظهار داشت: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است اما در ماه ژانویه احتمال آن وجود دارد.

انتهای پیام /