تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان/ گرجستان از اولویت‌های تجارت خارجی آذربایجان‌شرقی
تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان/ گرجستان از اولویت‌های تجارت خارجی آذربایجان‌شرقی
استاندار آذربایجان‌شرقی تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان را یکی از ضرورت‌های توسعه روابط با این کشور برشمرد و گفت: فعال شدن این مسیر به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری می‌تواند ارتباط بازرگانان دو کشور را تسهیل کرده و زمینه‌ساز ارتباطات گسترده بعدی باشد.

به گزارش شمس، عابدین خرّم استاندار آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و آمادگی بخش خصوصی برای عرضه محصولات تولیدی خود در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه اظهار کرد: تاکید دولت بر همسایه‌محوری در مراودات خارجی، فرصتی برای جبران کاستی‌های گذشته در این زمینه است.

وی با تشریح برخی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌هایی مانند تولید فولاد، قطعه‌سازی و تولید خودروهای تجاری، کشت گلخانه‌ای، محصولات غذایی، لوازم خانگی و شهرک‌های صنعتی تخصصی گفت: آذربایجان‌شرقی در بسیاری از صنایع تولیدی جزو استان‌های برتر کشور است و می‌تواند نیازهای عمده بازارهای منطقه و کشورهای همسایه را تامین کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی بخش خصوصی توانمندی دارد، افزود: تبریز گذشته درخشانی در حوزه تجارت و بازرگانی دارد و اگر بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و بخش دولتی نیز موانع را رفع کند، شاهد یک تحول اساسی در حوزه ارتباطات خارجی خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موقعیت کشور گرجستان و ظرفیت‌های این کشور، یادآور شد: توسعه روابط و مبادلات تجاری با این کشور به واسطه دسترسی آن به اروپا و کشورهای CIS، یکی از اولویت‌های استان است.

وی، تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان را یکی از ضرورت‌های توسعه روابط با این کشور برشمرد و تصریح کرد: فعال شدن این مسیر به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری می‌تواند ارتباط بازرگانان دو کشور را تسهیل کرده و زمینه‌ساز ارتباطات گسترده بعدی باشد.

خرّم همچنین بر تعامل بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران آذربایجان‌شرقی و گرجستان تاکید کرد و از سفیر کشورمان در تفلیس خواست تا در زمینه تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور نقش‌آفرینی کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان نیز با اشاره به جایگاه ژئوپلیتیک جمهوری گرجستان و برخی مزیت‌ها ازجمله تعرفه‌های آزاد ترجیحی و وجود کریدورهای ترانزیتی در این کشور، متذکر شد: گرجستان می‌تواند یکی از اهداف بسیار خوب برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشورمان باشد.

محمود ادیب با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته میلادی بی‌سابقه بود، افزود: ۹۰ درصد از این حجم، به صادرات ایران به گرجستان اختصاص داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال‌جاری هم با کمک استان‌های مرزی بتوانیم این حجم را به نحو چشمگیری افزایش دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان آذربایجان‌شرقی بویژه در صنایع خودروسازی، الکتریکی و فولاد، گفت: در حوزه کشت گلخانه‌ای هم این استان و منطقه آزاد ارس توانمندی خوبی دارند و با توجه به وجود منابع غنی آب در گرجستان، کشت فراسرزمینی یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

انتهای پیام/