موافقت طرف‌ها با آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی
موافقت طرف‌ها با آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی
با موافقت نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی خود در این منطقه را از ظهر امروز تعلیق می‌کند.

به گزارش شمس، خبرگزاری رویترز از اعلام آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد. طبق این گزارش به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، نیروهای ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی با شرایط آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه بعد از متحمل شدن چند شکست در میدان نبرد موافقت کردند.

به نوشته این گزارش، توافق آتش‌بس به این معنی است که نیروهای قره‌باغ باید تمام تسلیحات سنگین را منهدم و خارج کنند. به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، توقف کامل خصومت‌ها از ساعت یک عصر (به وقت محلی) ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (چهارشنبه، ۲۹ شهریور) اجرایی خواهد شد.

ارمنستان امروز چهارشنبه ادعا کرد در کمتر از ۲۴ ساعت از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر در نتیجه گلوله‌باران زخمی شده‌اند. «آناهیت ماناسیان»  مدافع حقوق بشر جمهوری ارمنستان در پیامی در فیس‌بوک افزود: هفت نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی بودند که دو کودک را شامل می‌شود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در تایید این توافق اعلام کرد توافقی برای تعلیق «فعالیت‌های ضدتروریستی» در منطقه قره‌باغ کوهستانی از ساعت یک عصر امروز حاصل شد. خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ساعت یک امروز «فعالیت‌های ضدتروریستی» در قره‌باغ را متوقف می‌کند.

این وزارتخانه همچنین ادعا کرد قبل از موافقت با تعلیق اقدامات خود، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان کنترل بیش از ۹۰ پایگاه رزمی ارمنستان را به دست گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد تعلیق فعالیت‌های نظامی خود را تحت این شروط که «شبه‌نظامیان ارمنی و تشکیلات مسلح غیرقانونی در قره‌باغ سلاح‌های خود را زمین بگذارند؛ مواضع رزمی و پست‌های نظامی خود را ترک کنند و کاملاً خلع سلاح شوند و خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند؛ شبه‌نظامیان غیرقانونی منحل شوند و در عین حال همه سلاح‌ها و تجهیزات سنگین تسلیم شود» پذیرفته است. طبق اعلام این وزارتخانه، تحقق همه این فرآیندها در هماهنگی با نیروهای حافظ صلح روسیه تضمین می‌شود.

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف دور جدید درگیری‌های مسلحانه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی شد. وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سرنوشت حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ به‌طور اساسی تحت تاثیر اذعان ارمنستان به اینکه قره‌باغ کوهستانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، قرار دارد، گفت: «این امر شرایط اساسی امضای بیانیه سران مسکو، ایروان و باکو مورخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ و همچنین موقعیت نیروهای حافظ صلح روسیه را تغییر داد».

این وزارتخانه تصریح کرد نیروهای حافظ صلح روس تلاش‌های خود را برای بهبود وضعیت انسانی در میدان هماهنگ کرده و به آغاز گفت‌وگوی مستقیم بین جمهوری آذربایجان و مقامات قره‌باغ کمک کردند.

جمهوری آذربایجان عصر سه‌شنبه با استفاده از توپخانه و پهپاد حمله گسترده‌ای را به قره‌باغ کوهستانی آغاز کرد. باکو این حمله را «عملیات ضدتروریستی» برای بازگرداندن ساختار قانون اساسی در قره‌باغ اعلام کرد.

شامگاه سه‌شنبه بود که رسانه‌های محلی از شروع دور دوم حملات هوایی و راکتی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. پیش‌تر، وزارت بهداشت قره‌باغ کوهستانی از ۸۰ زخمی و پنج کشته در ادامه عملیات جمهوری آذربایجان خبر داده بود. مقامات جمهوری آذربایجان نیز گفته بودند در حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح ارمنستان در «شوشا» یک غیرنظامی کشته شد.

بامداد چهارشنبه منابع مطلع گفتند شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ برگزار می‌کند.

پایان پیام/