اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان‌شرقی/ تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه ضروری است
اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان‌شرقی/ تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه ضروری است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در 27 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار شمس، اکبر فتحی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، با تقدیر از تلاش رسانه ها در ایجاد ارتباط بین دولت و ملت، افزود: ما رسانه ها را همکاران خود می دانیم، چرا که صدای جهاد کشاورزی را در جای جای استان و کشور به مردم می رسانند و مشکلات مردم را به مسئولان منعکس می کنند و این بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه به اجرای نظام یارانه ای جدید اشاره کرد و افزود: فشاری که روی بخش کشاورزی، دامداری و مرغداری ها در اجرای این قانون آمد، زیاد بود اما این عزیزان علی رغم فشارهایی که تحمل کردند، اجازه ندادند امنیت غذایی جامعه به خطر بیافتد و من به نوبه خودم از کشاورزان، دامداران و مرغداران عزیز تشکر می کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ما در اجرای این قانون همه تلاش خود را به کار بستیم تا فشار کمتری به کشاورزان، مرغداران و دامداران وارد شود.

فتحی در ادامه افزود: پیش بینی می کردیم به دلیل افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز و واکنش بازار به این افزایش قیمت تقاضا کاهش یابد، لذا برنامه ریزی کردیم تا مازاد نیاز بازار را از تولیدکنندگان خریداری و انبار کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم به نحوی زیان های وارده ناشی از اجرای قانون جدید نظام یارانه ای به مرغداران، کشاورزان و دامداران را جبران کنیم و ما در این مسیر از همکاری بانک کشاورزی هم که با اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی از تولیدکنندگان گوشت سفید و قرمز حمایت کرد، تشکر می کنیم.

این مقام مسئول در ادامه از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در ۲۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

فتحی در ادامه بر لزوم استفاده از دانش های جدید کشاورزی در این صنعت تاکید کرد و افزود: باید ضریب نفود تکنولوژی های جدید کشاورزی را باید در استان افزایش دهیم و در این مسیر توسعه کشت گلخانه ای در اولویت است و خوشبختانه در توسعه کشت گلخانه ای جزو استان های اول کشور هستیم.

وی در ادامه از صدور سند رسمی برای اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: صدور سند رسمی برای اراضی کشاورزی را آغاز کرده ایم و تا پایان سال برنامه ریزی کرده ایم تا اکثر اراضی کشاورزی را تعیین تکلیف کنیم، چرا که این مهم موجب افزایش امنیت سرمایه گذاری در این بخش و بهره مندی کشاورزان از مزایای اسناد رسمی زمین های خود خواهد بود.

فتحی ادامه داد: توافق کرده ایم صدور هزینه کاداست اراضی کشاورزی بر عهده سازمانثبت اسناد باشد و این اتفاق بسیار خوبی برای کشاورزان عزیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با گذشت زمان و کمبود آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت بیشتر شده است و کارشناسان جهاد کشاورزی آماده ارائه هر گوه مشورت برای باغداران و کشاورزان عزیز هستند.

فتحی تاکید کرد: ضرورت دارد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از کشت محصولات آب بر صرف نظر شده و به کشت محصولات اقتصادی و کم آب بر روش آوریم.

انتهای پیام/