فرهنگ آذربایجان‌شرقی سانتی‌متری شد!/ خانه‌تکانی فضای فرهنگی استان ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
فرهنگ آذربایجان‌شرقی سانتی‌متری شد!/ خانه‌تکانی فضای فرهنگی استان ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
طبق استاندار جهانی، به ازای هر نفر در دنیا، 75 سانتی متر فضای فرهنگی فراهم شده است، این در حالیست که این رقم در ایران، فقط چند سانتی متر است و طبق گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، این عدد در استان 5 سانتی متر است.

فرهنگی شمس: فرهنگ عنصر جدانشدنی جوامع گذشته و کنونی است، هر جامعه‌ای برای توسعه، رشد و تعالی خود متکی به فرهنگ است، گسترش فضاهای فرهنگی، بینش اجتماعی مردم جامعه را افزایش می‌دهد و هر چه آگاهی و فرهنگ مردم فزونی یابد، در برابر ناملایمت‌های زندگی، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی مقاوم‌تر می‌شود.

ایران، از قدیم الایام به عنوان مهد هنرو فرهنگ شناخته شده است، علی رغم تمدنی اصیل و اهمیت گذشتگان به فرهنگ و ادب، اکنون در چنین کشوری گویا به مقوله فرهنگ توجه ویژه‌ای نمی‌شود، مسئله کمبود فضای فرهنگی، این روزها، معضلی است که گریبانگیر اقشار فرهنگی و مردم شده است.

طبق استاندار جهانی، به ازای هر نفر در دنیا، ۷۵ سانتی متر فضای فرهنگی فراهم شده و این در حالیست که این رقم در ایران، فقط چند سانتی متر است و طبق گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، این عدد در استان ۵ سانتی متر است.

فضای فرهنگی استان ۷۰ برابر کمتر از استاندارد جهانی است

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با خبرنگار شمس اعلام  می‌کند: هم اکنون سرانه فضای فرهنگی استان، تنها با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و فضاهای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ۲سانتی‌متر مربع است و برای رسیدن به حداقل استانداردها نیازمند ۳۵ برابر این سرانه هستیم؛ این عدد با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و فضاهای فرهنگی سایر دستگاه های استان، ۵ سانتی متر مربع است.

وی با تاکید بر اینکه شایسته است بخش خصوصی و دولت برای افزایش این سرانه همکاری کند، می‌گوید: اگر پروزه های نیمه کاره و مصوب فرهنگی در استان تامین اعتبار و تکمیل شود، این سرانه افزایش خواهد یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی توضیح می‌دهد: در بسیاری از شهرهای استان برای توسعه فضاهای فرهنگی، پروژه های فرهنگی آغاز شده است از جمله از پروژه‌های فرهنگی تبریز، تالار شهر تبریز، بازار مرکزی تبریز و موزه هنرهای معاصر است همچنین مجتمع های فرهنگی و هنری در شهرهایی چون اسکو، خداآفرین، آذرشهر آغاز شده است.

وی ادامه می‌دهد: در شهر آذرشهر مجتمع فرهنگی و هنری با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی منتظر تامین اعتبار است و در شهر اسکو نیز مجتمع فرهنگی و هنری اخیرا به بهره برداری رسید، برای شهرهای هوراند، کلیبر و خدافرین ایجاد مجتمع فرهنگی و هنری تصویب شده و منتظر تامین اعتبار هستیم.

محمدپور بیان م‌ کند: با مساعدت بخش خصوصی نیز برخی فضاهای هنری چون سینما ها در استان افزایش یافته است.

افزایش فضای فرهنگی استان در گرو تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی

به گفته وی، برای پروژه های نیمه کاره و مصوب شده فرهنگی و هنری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که تا سرانه فضای فرهنگی استان تکانی بخورد، این اعتبارات باید از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور تزریق شود.

وی اظهار می‌کند: با توسعه فرهنگی مردم به خدمات فرهنگی دسترسی خواهند داشت و تولیدات فرهنگی نیز ارائه خواهد شد، اگر سرانه فضای فرهنگی افزایش نیابد، استعدادهای هنری و فرهنگی نیز شکوفا نخواهد شد.

سرانه فضاهای فرهنگی کشور سانتی‌متری و تاسف بار است

اخیرا نیز سید عباس صالحی، کمبود سرانه فضای فرهنگی کشور را مسئله ای تاسف بار اعلام کرده بود و به گفته وی، عملاً در فضای فرهنگی ما صحبت از سانتی‌متر داریم نه متر؛ بیش از هزار شهر ما سینما ندارد، معنای اینکه یک‌شهر سینما ندارد این نیست که یک شهر تنها سینما ندارد بلکه احساس محرومیت بر آنها ایجاد می‌شود.

در این شرایط که مصرف فرهنگی کشور پایین است صدای یک زنگ خطر به گوش می‌رسد. صدایی که باید توسط مسئولان فرهنگی و دولتمردان شنیده شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی