سرمایه‌گذاری خارجی ۱۹۳ میلیون دلاری در آذربایجان شرقی
سرمایه‌گذاری خارجی ۱۹۳ میلیون دلاری در آذربایجان شرقی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی از افزایش ۶۶.۷ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی به استان در یکساله نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت دوازدهم خبر داد و گفت: در این مدت ۱۹۳ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان اتفاق افتاد.

به گزارش شمس،  رحمان فلاح ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: تعداد ۱۴ طرح با سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۹۳ میلیون دلار در استان مصوب و ۱۳ طرح به ارزش ۴۴ میلیون دلار اجرا شده است.

وی به طرح های در دست اجرا در استان با سرمایه گذاری داخلی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، طرح های در دست اجرا در بخش صنعت یکهزار و ۴۰۹ طرح به ارزش سرمایه گذاری پیش بینی شده ۸۵.۴۴ همت، در بخش کشاورزی، ۴۷۹ طرح به ارزش سرمایه گذاری پیش بینی شده ۷.۲۶ همت و در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پروژه های فعال سرمایه گذاری بخش خصوصی به تعداد ۱۰۴ پروژه با سرمایه گذاری انجام شده ۱۲.۶ همت و پیش بینی اشتغال یکهزار و ۴۲۸ نفر بود.

فلاح همچنین به طرح های توسعه ای مجتمع مس سونگون اشاره کرد و گفت: در این مجتمع تعداد ۱۱ طرح با ارزش ریالی ۶ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان و ارزی ۹۱۳ میلیون یورو در حال اجرا است.

وی همچنین به تعداد واحدهای تولیدی بهره برداری شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت تعداد ۴۵۰ واحد به ارزش سرمایه گذاری ۱۲.۶ همت، در بخش کشاورزی ۸۶ طرح به ارزش سرمایه گذاری حدود ۴.۹ همت و در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تعداد ۴ پروژه به ارزش سرمایه گذاری ۱.۹ همت افتتاح و به بهره برداری شده است.

فلاح همچنین از تشکیل گروه کاری زنجیره ارزش های راهبردی استان با توجه به ظرفیت های استان در حوزه های مختلف اقتصادی و با هدف ایجاد ارزش افزوده در ۱۰ رسته اولویت دار از صنایع استان خبرداد و گفت: رسته های شناسایی شده اولویت دار استان به ترتیب شامل معادن و صنایع معدنی، صنعت چرم، صنایع خودرویی، موتورها و دوچرخه (برقی و سوختی)، صنایع غذایی، صنایع دارویی، لوازم خانگی، تامین فرآورده های گوشتی، مبلمان، انگور و فرآورده های آن و صنایع دستی است.

توزیع ۱۰ همت تسهیلات بانکی مصوب دور دوم سفر در استان

وی به دور دوم سفر رئیس جمهور به استان و مصوبات این سفر اشاره کرد و افزود: در این دوره از سفر، به توسعه سرمایه گذاری در استان به عنوان یکی از محورهای اساسی توجه ویژه ای شد و اقدامات ارزشمندی صورت گرفت.

فلاح بیان کرد: در این راستا جلسه هماهنگی با دستگاه های اجرایی ذیربط و بانک های عامل منتخب استان در خصوص تهیه برش استانی توزیع تسهیلات موضوع دور دوم سفر استانی رئیس جمهور محترم به میزان ۱۰ همت برگزار شد.

وی اضافه کرد: هماهنگی و برگزاری نمایشگاه واحدهای راکد احیاء شده استان در سال ۱۴۰۱ با همکاری نهضت احیاء واحدهای راکد مستقر در نهاد ریاست جمهوری، هماهنگی و برگزاری نشست با سرمایه گذاران در نهاد ریاست جمهوری در حضور معاون امور اجرایی رئیس جمهور و استاندار در استان، برگزاری جلسه توسعه سرمایه گذاری با حضور استاندار و جمع کثیری از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استانی در راستای جلسه توسعه سرمایه گذاری برگزار شده در نهاد ریاست جمهوری، برگزاری جلسات توجیهی با ۲۰ نفر ازسرمایه گذارانی که جهت امضاء و مبادله تفاهم نامه های همکاری مشترک اعلام آمادگی کرده بودند و تهیه متن نهائی تفاهم نامه های همکاری مشترک و هماهنگی با سرمایه گذاران و امضاء و مبادله آنها که تعداد هشت تفاهم نامه به صورت نمادین در حضور رئیس جمهور امضاء شد، از جمله این اقدامات است.

امضا ۶۴ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۲۱۰ همت و ۱۱۷ میلیون دلار در سفر دوم

فلاح افزود: ۱۶ شرکت در قالب ۸۸ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۲۳۵ همت اقدام به امضاء و مبادله تفاهم نامه کردند که هشت مورد از آنها در قالب ۶۴ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۲۱۰ همت و ۱۱۷ میلیون دلار در حضور رئیس جمهور اقدام به امضاء و مبادله تفاهم نامه کردند.

وی گفت: از ۱۶ شرکت طرف تفاهم نامه همکاری مشترک با استانداری شرکت ملی صنایع مس ایران به تعداد ۱۶ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۰۱ همت و صندوق بازنشستگی کشوری به تعداد ۳ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۹.۵ همت و در مجموع ۱۹ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۲۰.۵ همت در سطح ملی بودند.

وی به میزان اشتغال ایجاد شده در ۲ سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته ۷۶ هزار و ۲۶۰ نفر اشتغال در استان ایجاد شد.

فلاح به تسهیلات مصوب و پرداخت شده از محل مصوبات دور های اول و دوم سفر رییس جمهور به استان نیز اشاره کرد و افزود: تا کنون هشت هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی به تعداد ۲۷۴ طرح از محل مصوبات سفر پرداخت شده که این رقم معادل ۷۰ درصد کل اعتبار مصوب دور اول سفر است.

وی به مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان نیز اشاره کرد: تصویب پرداخت تسهیلات به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای ۲۹ طرح جهت تکمیل و توسعه طرح های تولیدی در بخش های صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی استان و تصویب پرداخت تسهیلات به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با عاملیت بانک کشاورزی از مهم ترین این مصوبات بود.

انتهای پیام/