مشاجره‌ی شهروندان با رانندگان تاکسی/ افزایش نرخ کرایه قانونی می‌شود؟
مشاجره‌ی شهروندان با رانندگان تاکسی/ افزایش نرخ کرایه قانونی می‌شود؟
رانندگان و شروندان تبریز بر سر نرخ کرایه با یکدیگر درگیر می‌شوند، مردم می‌گویند وقتی نهادهای متولی کرایه‌ها را بیشتر نکرده‌اند حق افزایش ندارید و رانندگان می‌گویند از زمان افزایش قیمت بنزین تاکنون صبر کرده‌ایم و با این کرایه‌ها نمی‌توان زندگی را چرخاند.

اجتماعی شمس: دعوا بر سر نرخ کرایه‌ی تاکسی در تبریز بالا گرفته است و روزی نیست که مسافران و رانندگان بر سر افزایش خودجوش کرایه با یکدیگر مشاجره نکنند.

مردم می‌گویند رانندگان تاکسی در روزهایی که حمل و نقل عمومی تعطیل بود و خودروهای شخصی نیز به ندرت مسافرکشی می‌کردند، بیشتر دنبال مسافر دربست بودند و یا بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی به‌جای ۳ مسافر همانند قبل ۴ مسافر سوار می‌کردند.

دل شهروندان از رانندگان پر است و آنان از افزایش کرایه‌ها بدون ابلاغ مراجع ذی‌صلاح گله‌مندند و می‌گویند رانندگان نرخ‌های متفاوتی را تعیین کرده‌اند و حتی افزایش خودسرانه کرایه‌ها نیز در مبلغ معینی محدود نمی‌شود، در مبدأ و مقص مشخص راننده‌ای ۵۰۰ تومان مبلغ اضافی طلب می‌کند و دیگری هزار تومان بیشتر می‌خواهد.

اما در این میان رانندگان تاکسی نیز بی‌منطق سخن نمی‌گویند، یکی از این رانندگان در گفت‌وگو با خبرنگار شمس عنوان می‌کند: وقتی خودرو ۴۰ میلیون تومانی ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود ما ثروتمندتر نمی‌شویم بلکه هزینه‌های نگهداری خودرو بالا می‌رود و قیمت لوازم یدکی نیز چند برابر می‌شود.

وی می‌افزاید: همه‌چیز گران شده است و حقوق کارگران و کارمندان را کم یا زیاد بالاخره افزایش داده‌اند اما نرخ کرایه‌ها همچنان ثابت است و حتی بعد افزایش قیمت بنزین نیز ما شاهد افزایش کرایه‌ها نبودیم.

این راننده با سابقه می‌گوید: نزدیک ۲۰ سال است که مسافرکشی می‌کنم و هیچگاه ندیده‌ام مسئولان به موقع اقدام کنند، همیشه منتظر می‌مانند تا داد رانندگان دربیاید و بعداً کرایه‌ها را افزایش دهند، فکر می‌کنید اگر تاکسی‌ها پول بیشتری طلب نکنند و مسافران نیز اعتراض نکنند، نرخ کرایه‌ها را افزایش می‌دهند؟

وی توضیح می‌دهد: بیایند قیمت خودرو و لوازم یدکی آن را کاهش دهند، نرخ بنزین را بار دیگر هزار تومان کنند، قیمت روغن موتور را کاهش دهند، هزینه‌های معیشتی اعم از تامین برنج، حبوبات و اقلام ضروری و حتی نرخ اجاره مسکن را همانی کنند که ابتدای سال ۹۸ بود، بعداً اگر رانندگان خواستار افزایش کرایه‌ها شدند دهنشان را گل بگیرند!

محمدحسین اکبرنژاد رئیس سازمان تاکسیرانی تبریز در گفت‌وگو با شمس می‌گوید: گلایه‌های رانندگان بجاست اما افزایش کرایه‌های تاکسی باید به تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری تبریز برسد و تا زمانی که این اتفاق رخ نداده است هرگونه اخذ کرایه اضافی از شهروندان غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

برای پیگیری زمان افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی سراغ علی آجودان‌زاده عضو شورای شهر تبریز می‌رویم، او در پاسخ به سوال خبرنگار شمس مبنی بر اینکه چه زمانی نرخ کرایه‌ها افزایش خواهد یافت، تصریح می‌کند: سازمان تاکسیرانی باید در قالب لایحه درصد مورد نظر را به شورای شهر بیاورد تا بر اساس آن اعضاء شورا نیز به نکته نظر مشترک برسند و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

آنطور که از صحبت‌های این عضو شورای شهر تبریز پیداست همه‌چیز به سازمان تاکسیرانی بستگی دارد و انتظار می‌رود با افزایش معقول نرخ کرایه تاکسی‌ها این روند خاتمه یابد. بعد افزایش قیمت بنزین رانندگان منتظر تصمیم مسئولان مانده‌اند و حال که در سال جدید همه‌چیز گران شده است، مسافرکش‌ها بیش از قبل متضرر می‌شوند.

انتهای پیام/