خط یک مترو تا عید به بهره‌برداری کامل می‌رسد/ در انتظار بودجه‌های دولتی و فاینانس مانده‌ایم
خط یک مترو تا عید به بهره‌برداری کامل می‌رسد/ در انتظار بودجه‌های دولتی و فاینانس مانده‌ایم
عضو کمیسیون کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز گفت:اتمام کامل پروژه مترو تبریز نیازمند تامین بودجه و زمان کافی است و اگر بودجه کافی در دست باشد، اجرای آن سرعت می گیرد.

«فریدون بابایی اقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری تبریز اظهار داشت: برای تکمیل و ریل‌گذاری ایستگاه اصلی، مسائل مالی مطرح بود که با فروش اوراق به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان این اعتبار تامین شد، البته سال گذشته نیز وامی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک شهر اخذ شده بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم خط یک مترو تبریز اواخر امسال یا اوایل سال آتی به بهره‌برداری کامل برسد، همچنین برای تکمیل و اتمام خط دوم مترو، نیازمند تامین تمیهدات مالی از سوی شورا و دولت هستیم و باید به صورت جدی این امر پیگیری شود.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص اقدامات حفاری خط دوم مترو تبریز، عنوان کرد: اقدامات حفاری در خط دوم مترو تبریز از سمت غرب پیشرفت خوبی داشته اما در قسمت شرق هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

وی در خصوص تامین فایناس خارجی برای مترو تبریز اعلام کرد: مقرر شده بود مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار از طریق فاینانس خارجی جذب پروژه مترو تبریز شود، با این حال، بروکراسی‌های اداری متعدد باعث شد این اتفاق روی ندهد و باز هم اتمام مترو تبریز به تاخیر بیفتد.

بابایی اقدم گفت: در خط سوم مترو تبریز، تغییرات مسیر صورت گرفته، پیشنهاد شده بود که مترو از وسط شهر عبور کند، مسیرهای این خط از میدان آذربایجان، بیمارستان عالی نسب، خیابان شریعتی و ترمینال مسافربری خواهد بود.

وی افزود: خط چهارم مترو تبریز نیز به صورت تراموا خواهد بود که مسیر پیشنهادی فرودگاه، میدان آذربایجان، آبرسان و اتوبان پاسداران است.

عضو کمیسیون کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز با بیان اینکه برای اتمام مترو تبریز مسئله زمان و بودجه مطرح است، یادآور شد: در اجرای این پروژه، برخی مسیرها را اشتباه رفته‌ایم، این پروژه باید به صورت مشارکتی اجرایی می‌شد و سرمایه گذارانی برای آن جذب می‌شدند چرا که اتمام این پروژه مستلزم تامین بودجه است؛ به عنوان مثال برای تکمیل و اجرای یک ایستگاه مترو، ۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی اعلام کرد: اتمام کامل پروژه مترو تبریز نیازمند تامین بودجه و زمان کافی است و اگر بودجه کافی در دست باشد، اجرای آن سرعت می‌گیرد.

فریدون بابایی‌اقدم در پایان گفت‌وگوی خود با شمس خاطرنشان ساخت: روزانه، ۸ هزار نفرد با مترو تبریز جا به جا می‌شوند، که با اتمام کامل مترو، این عدد افزایش یافته و میزان آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای تک سرنشین کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/