۱۴ درصد ایرانیان دیابت دارند
۱۴ درصد ایرانیان دیابت دارند
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در سال ۱۳۹۵، ( افراد بالای 20 سال) یازده درصد بیمار دیابتی در کل کشور داشتیم و طبق بررسی‌های سال ۱۴۰۰ با ۳۰ درصد افزایش در ۵ سال اخیر به ۱۴ درصد رسیده است و این یک آمار هشداردهنده است.

به گزارش شمس، علی عبادی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کارگاه آموزشی دیابت و فشار خون که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود، با اشاره به روند رو به رشد بیماری دیابت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵، یازده درصد بیمار دیابتی در کل کشور داشتیم و طبق بررسی‌های سال ۱۴۰۰ با ۳۰ درصد افزایش در ۵ سال اخیر به ۱۴ درصد رسیده است و این یک آمار هشداردهنده است.

وی ادامه داد: با توجه به آمارها باید در خصوص بیماری‌های غیرواگیر در نظام سلامت برنامه های مدونی تدوین شود و امیدواریم که سیاست‌مداران صداهای ما را در تدوین سهم سلامتی بشنوند.

 عبادی ادامه داد: آمار فشار خون بالا در سنین بالای ۱۸ سال نیز در کشور ما روند افزایش دارد و در حدود ۴۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال دارای پرفشاری خون هستند.

وی در آخر به تحرک بدنی، استفاده به اندازه و کم از نمک و شکر اشاره کرد و افزود: رابطین نیز باید نقش خود را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و همکاری با مردم برای ارتقاء آگاهی افزایش دهند و این برنامه‌ها و همایش ها نقطه عطفی برای تغییر دیدگاه ها در خصوص بیماری.های واگیردار باشد.

پایان پیام/