کاندیداتوری ۷ منتخب برای ریاست مجلس یازدهم/ آغاز یارگیری زاکانی برای جدال با قالیباف
کاندیداتوری ۷ منتخب برای ریاست مجلس یازدهم/ آغاز یارگیری زاکانی برای جدال با قالیباف
7 چهره سرشناس برای کسب کرسی ریاست مجلس یازدهم خیز برداشته‌اند که احتمال می‌رود در صورت ناامیدی از ریاست قوه مقننه، به جمع مدعیان صندلی نایب رئیسی اضافه خواهند شد.

سیاسی شمس: یارگیری کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم آغاز شده و برخلاف تصور عموم محمدباقر قالیباف تنها گزینه‌ی مطرح کسب کرسی ریاست مجلس نیست و چهره‌های شاخص دیگری نیز نیم‌نگاهی به صندلی ریاست دوخته‌اند.

آقایان علیرضا زاکانی و مجتبی ذوالنور از قم، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی و مصطفی میرسلیم از تهران، حمیدرضا حاجی بابایی از همدان و محمدمهدی زاهدی از کرمان چهره‌هایی‌اند که قصد ریاست مجلس یازدهم را کرده‌اند و در حال تماس با منتخبان مجلس یازدهم جهت یارگیری سیاسی‌اند.

حمیدرضا حاجی بابایی که در زمان مجلس دهم نیز قصد ریاست داشت، به دلیل کثرت اصلاح‌طلبان و لابی لاریجانی با نمایندگان هر دو جناح به صندلی ریاست نرسید و این‌بار در مجلسی اصولگرا می‌خواهد شانس خود را امتحان کند، هرچند که حضور چهره‌های سرشناس و مدعی در این دوره شانس ریاست او را نسبت به مجلس دهم نیز کاهش داده است.

مرتضی آقاتهرانی و مصطفی میرسلیم دیگر چهره‌هایی هستند که علی‌رغم رأی پایین نسبت به قالیباف و حضور در یک ائتلاف، رقیب شهردار اسبق تهران شده‌اند اما مذاکرات درون جناحی برای انصراف‌شان به‌نفع قالیباف آغاز شده است.

ذوالنور و زاهدی دیگر چهره‌هایی هستند که عملاً شانسی جهت تصاحب صندلی ریاست ندارند و بیشتر می‌خواهند با اعلام حضور، نهایتاً به عضویت هیئت رئیسه درآیند یا جایگاه‌شان را به‌عنوان رئیس کمیسیون‌های «امنیت ملی» و «آموزش» تثبیت کنند.

فی‌الواقع علیرضا زاکانی اصلی‌ترین رقیب قالیباف محسوب می‌شود که براساس شنیده‌ها تاکنون توانسته است حمایت ۸۰ تن از منتخبان مجلس یازدهم را نیز جلب کند. زاکانی خیالِ انصراف نیز ندارد و به نظر می‌رسد او نقشی را در مجلس یازدهم ایفا خواهد کرد که حاجی بابایی در تقابل با لاریجانی برعهده داشت.

انتهای پیام/