به گزارش شمس، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، در جلسه سسله نشستهای معرفتی تبیینی، که در دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: محور همهی اعتقادات، مسئله ولایت است اعتقادات ما پنج مورد میباشد، توحید و نبوت یعنی پذیرش ولایت خدا، امامت یعنی پذیرش ولایت ۱۲امام معصوم و عدل هم از نظر معنایی یعنی هر چیزی را بر جای خود گذاشتن بر اساس تشخیص خدا از ولایت میباشد.
وی ادامه داد: براساس فرمایش امام صادق(ع) اصلیترین سوالی که در روز قیامت از ما خواهند پرسید این است که آیا توانستهایم با هدایت ولایت، از نعمات الهی در مسیر بندگی خداوند استفاده کنیم یا خیر.
تضعیف، تخریب و تحریف ولایت، سه هدف اصلی دشمن
ماندگاری، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نوک حمله دشمن همیشه به سمت ولایت گرفته شده است، افزود: دشمن سه هدف اصلی را در خصوص ولایت برعهده دارد؛ هدف اول دشمن تضعیف ولایت است و همانطورکه شاهد هستیم، دشمن با استفاده از فضای مجازی کاری میکند که ما با سرگرم شدن در این فضا، کلام الهی را نشنویم.
این استاد حوزه و دانشگاه، دومین و سومین هدف دشمن را «تخریب» و «تحریف» ولایت عنوان کرد و گفت: ما در طول سالهای اخیر در تبیین ولایت کوتاهی کردیم و بجای اینکه با استدلال با جوانان بحث کنیم، بهصورت احساسی و شعاری عمل کردهایم.
وی برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و تاکید کرد: یکی از راههای جداکردن جوانان معترض از صف فتنهگران، باز کردن فضای گفتوگو و دادن تریبون به جوانان و دانشجویان است و ما نباید اجازهی دهیم فتنهگران با استفاده از مظلوم نمایی جوانان ما را به دام بیاندازند.
این کارشناس مسائل مذهبی در تشریح «چیستی ولایت» یادآور شد: بهترین راه برای تبیین و تشریح مفاهیم دینی از جمله ولایت، استفاده از روش تمثیل و مثال زدن موضوعات قابل درک و لمس برای افراد است و ما در تبیین چیستی ولایت از شش مثال مربی ورزشی، کارگردان فیلم، فرمانده نظامی، راهنمای گردشگری، معلم آموزشی و مدیر یک مجموعه اداری استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: ما نباید در بیان چیستی ولایت صرفا از عنوان «سرپرست» استفاده کنیم و بهتر است سرپرستی شبیه مربی ورزشی را معرفی کنیم که سه وظیفه هدایت ورزشکاران برای حرکت رو به جلو، پاسکاری و گل زدن را برعهده دارد. لذا ولی نیز این گونه عمل میکند و موجب تعالی و پیشرفت جامعه میشود و دشمن میخواهد ولایتی را که مراحم است، مزاحم جلوه دهد. درواقع ۳۶ هزار شهید دانش آموز در دفاع مقدس با مربی گری و ولایت امام خمینی(ره) به شهادت رسیدند.
ماندگاری همچنین با اشاره به نقش کارگردان در تهیه یک فیلم، گفت: همانطور که یک کارگردان نقش، دیالوگ و آراستگی بازیگران و هنرپیشهها را در فیلم تعریف میکند، ولی نیز همین نقش را در زندگی ما دارد و چه بسیار شهدایی که با کارگردانی خداوند و هدایتهای امام خمینی(ره) در شلمچه، طلائیه و … هنرنمایی کردند.
وی در خصوص تفاوت حکم ولی و حکم طاغوت خاطرنشان کرد: چون که ولی حکم خدا را بیان میکند، ابتدا خودش باید به آن حکم عمل کند اما شاه و طاغوت از روی هواهای نفسانی حکم میکنند و حکمشان از جانب خدا نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه، در ارتباط با «چرایی ولایت» نیز گفت: ولایتمداری راهی برای آسانسازی امور است. همانطور که در سفر حج، حجاج اعمال حج را با تبعیت از روحانی کاروان انجام میدهند و این کار موجب سهل و آسان شدن اعمال آنها میشود. دومین دلیل چرایی ولایت، موفقیت انسان در امور است. بهعنوان مثال ما در بحث اختراعات شاهد هستیم که در دوره پهلوی تنها ۸۰۰ اختراع و در دوران بعد از انقلاب بیش از ۴۰ هزار اختراع به ثبت رسیده است که این موضوع یکی از ثمرات ولایتمداری است.
وی بالارفتن ارزش یک کار و ناامیدی دشمن را سومین و چهارمین دلیل چرایی ولایت عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب از حدود ۲۰ سال قبل همواره بر موضوعاتی چون اقتصاد، فرهنگ، تبیین و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر امید آفرینی در جوانان تاکید کردند اما متاسفانه آنطور که باید به هیچکدام از این فرامین گوش ندادیم. اکنون جمهوریاسلامی از جانب تحریمها بهعنوان ویروس خارجی و منافقین و نفوذیها بهعنوان ویروس داخلی مریض است و رهبر انقلاب تنها طبیب این نظام هستند که بهعنوان یک رهبر چند راهبردی، دشمنان را ناامید و عصبی میکنند.
ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود در خصوص «چگونگی ولایتمداری» اظهار کرد: ولایتمداری فکری، ولایتمداری عملی و ولایتمداری نتیجهای سه نوع از انواع ولایتمداری است. جناب عبدالعظیم حسنی که زیارتش همانند زیارت امام حسین(ع) ارزشمند شمرده میشود، به این دلیل جایگاه والایی دارد که در تمامی امورات خود از امام هادی(ع) مشورت میگرفت. ما نیز باید بجای ولایتمداری شعاری، ولایت مداری فکری و عملی داشته باشیم و در ولایتمداری نتیجهای نیز باید نتیجه را صرفا در راستای منافع ولایت جستوجو کنیم و نه در منافع شخصی.
انتهای پیام /