وفور میوه شب یلدا در بازار تبریز/ کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم
وفور میوه شب یلدا در بازار تبریز/ کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم
صدیقی گفت: در تمام ميوه‌هاي مورد نياز شب يلدا نه تنها کمبود نداريم، بلکه مازاد بر تقاضای بازار، عرضه وجود دارد و از این جهت به‌هیچ عنوان نگرانی بابت تامین میوه شب یلدا نداریم.

«محمدعلی صدیقی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص وضعیت بازار میوه‌ شب یلدا اظهار کرد: در تمام ميوه‌هاي مورد نياز شب يلدا نه تنها کمبود نداريم، بلکه مازاد بر تقاضای بازار، عرضه وجود دارد و از این جهت به‌هیچ عنوان نگرانی بابت تامین میوه شب یلدا نداریم.

وی افزود: در حال حاضر با عواملی از جمله هزینه حمل‌‌و‌نقل، بسته بندی و کمبود ماشین حمل مواجه هستیم و این باعث شده ۵۰ درصد قیمت میوه‌ای که در شهر تبریز به فروش می‌رسد به حمل آن اختصاص پیدا کند که این غیرمنصفانه است و باعث می‌شود مبلغ کمی به جیب کشاورز برود.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان شهرستان تبریز تاکید کرد: با توجه به وجود مازاد میوه و بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته اجازه نمی‌دهیم که قیمت‌ها بالا رود.

وی با بیان اینکه سفره مردم به دلیل تورم و شرایط اقتصادی کوچک‌تر شده و طبیعتاً یکی از اقلامی که در اولویت چندم سبد غذایی مردم میوه است، گفت: آن کسی که در گذشته حداقل ۵ کیلو میوه خریداری می‌کرد امروز ۲ کیلو می‌خرد، یا آن خانواده‌ای که هفته‌ای دو بار برای خرید میوه مراجعه می‌کرد، امروز یک بار مراجعه می‌کند، به‌عبارت دیگر تمایل و قدرت اقتصادی مردم برای خرید میوه کاهش یافته است.

صدیقی در ادامه اظهار کرد: قیمت میوه‌های فصل پاییز در حال حاضر مناسب است، زیرا علاوه بر فراوان بودن بار، تنوع میوه نیز زیاد است و این باعث شده تنوع قیمتی داشته باشیم، مثلاً امروز می‌توانیم از ۵ هزار تومان هندوانه بخریم تا ۱۰ الی ۱۲ هزارتومان! این مسئله باعث شده که طبقات مختلف جامعه به‌نسبت وضعیت اقتصادی‌شان حداقل شرمنده خانواده‌هایشان نشوند.

وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت برای میوه و الزام به رعایت این قیمت‌ها اشتباه است، بیان داشت: بزرگترین خدمتی که دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بکنند این است که اجازه بدهند بازار بر اساس عرضه و تقاضا مدیریت شود و نرخ گذاری دستوری نکنند، چون بعضاً در آستانه بعضی ایام خاص مثل عید نوروز و شب یلدا چکشی و غیرکارشناسی برخورد می‌کنند و همین باعث تشدید قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان ادامه داد: اصناف ما همگی منصف هستند و رعایت حال مردم را می‌کنند، کنترل‌های ما نیز به‌صورت نامحسوس و بر مبنای قیمت فاکتور خرید وجود دارد و این اصولی‌ترین و منطقی‌ترین راه است.

وی در پایان با اعلام اینکه از تبریز به کشورهای ترکیه و آذربایجان و اقلیم کردستان صادرات میوه داریم، بیان داشت: البته در این میان یک توازنی وجود دارد و آنطور نیست که صادرات به کمبود در بازار داخلی خودمان منجر شود.

گفت‌وگو از میلاد نوروزی

انتهای پیام /