نگاه نمایشی به دانش بنیان باید از بین برود/ شرکت های تعاونی روستایی کارکرد اقتصادی خود را ایفا کنند
نگاه نمایشی به دانش بنیان باید از بین برود/ شرکت های تعاونی روستایی کارکرد اقتصادی خود را ایفا کنند
علی نوید گفت: شرکت های تعاونی روستایی از حالت ابزار توزیع یارانه بودن باید خارج شده و کارکرد واقعی اقتصادی خود را ایفا کنند تا بتوانند به صورت واقعی بخش خصوصی حوزه کشاورزی را شکل دهند.

به گزارش شمس، علی نوید، فعال کشاورزی با حضور در برنامه پایش شبکه استانی سهند با تبریک فرارسیدن روز کارگر، اظهار کرد: نباید موضوع دانش بنیان با هایتک اشتباه گرفته شود، عمدتا نگرشی که برای دانش بنیان وجود دارد به این صورت است که این دانش یک مبحث و علم عجیب و غریب و پیچیده است و با فرآیند دانشگاهی سطح بالا اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: مفهوم دانش بنیان یعنی هر ایده، طرح و فکر و نوآوری که در فرآیند تولید محصول منجر به نوآوری شود، دانش بنیان محسوب می شود و فرقی نمی کند یک فرد تجربه کار این ایده و فناوری و فرآیند نو را در تولید محصول ارائه دهد یا یک فرد دانشمند.

این فعال حوزه کشاورزی با انتقاد از نگاه ویترینی و نمایشی به حوزه دانش بنیان، گفت: در صورتی که در این حوزه نگرش ها تغییر پیدا نکند و همچنان شاهد نگاه نمایشی باشیم، فضای دانش بنیان ویترینی بوده و این دانش هیچ گاه به سمت و سوی تولید ثروت نخواهد رفت، بلکه باید نگاهمان به دانش بنیان یک نگاه عملی و اجرایی باشد.

وی با بیان اینکه ۲ درصد تولید ثروت کشور دست شرکت های دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان باعث می شود تا هزینه سربارهای شرکت پایین آمده و شرکت ها راحت تر عملیات هایشان را جلو ببرند و پروسه ای که طول می کشد تا محصولی توسط شرکت دانش بنیان تولید شود، کوتاه تر و البته سهل تر شود.

نوید با اشاره به اینکه مهمترین موضوعی که در بحث اقتصاد دانش بنیان مطرح است و در این سال ها به نظر من مغفول مانده است، بازار است، تصریح کرد: متاسفانه در طول سال های گذشته توجه به بازار نشده و بخشی از این بی توجهی متوجه دولت است و بخشی نیز متوجه عدم آموزش دیدن صاحبان مشاغل دانش بنیان با نگاه بازار یابی است و البته باید اتفاق بیافتد.

وی افزود: در حوزه کشاورزی مسئله ما در آینده این است که آیا بازار و یا خریدار محصولات شرکت های دانش بنیان کشاورزی، دولت است یا مردم. آیا سازمان جهاد کشاورزی این ها خرید می کنند که اصلا امکانپذیر نیست یا کشاورز خرید می کند که قدرت آن را ندارد. این موضوع باید راه حل داشته باشیم که اگر نداشته باشیم این زیست بومی که در دانش بنیان می خواهیم شکل دهیم، نهایتا به این میرسد که تولید ثروتی اتفاق نخواهد افتاد.

علی نوید با بیان اینکه ۴ شرکت دانش بنیان ثبت شده از ۲۰۸ شرکت دانش بنیان ثبت شده در حوزه کشاورزی هستند، گفت: اگر تلاش کنیم تا این شرکت ها در حوزه کشاورزی افزایش داشته باشد، باید بدانیم که مشتری این شرکت ها چه کسانی خواهند بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت بالای شرکت های تعاونی روستایی در استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: نزدیک ۷۰۰ شرکت تعاون روستایی در کل استان داریم، این شرکت ها متشکل از توده ای از کشاورزها و بهره بردارها با موضوعات هستند که نقطه هدف ما در شرکت های دانش بنیان همین شرکت های تعاونی روستایی است.

این فعال حوزه کشاورزی تصریح کرد: تولید گندم استان در سال ۹۵ بالای ۵۰۰ هزار تن بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ هزار تن رسیده که بخشی از این کاهش قطعا در اثر سوء مدیریت بوده است.

وی افزود: شرکت های تعاونی روستایی از حالت ابزار توزیع یارانه بودن باید خارج شده و کارکرد واقعی اقتصادی خود را ایفا کنند تا بتوانند به صورت واقعی بخش خصوصی حوزه  کشاورزی را شکل دهند.

نوید در پایان بیان داشت: هیات های مدیره این شرکتها اگر با مشارکت تمامی اعضا انتخاب شوند می توانند ظرفیت های عجیبی در حوزه حل مکشلات حوزه کشاورزی و دامداری و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده محصولات کشاورزی و دامداری را فعال کنند.

انتهای پیام/