فعالیت ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان/ اعطای وام چهار درصد به بهبود یافتگان
فعالیت ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان/ اعطای وام چهار درصد به بهبود یافتگان
مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تعداد ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان در سراسر استان فعالیت می‌کنند که ۱۹مرکز آن اقامتی، ۳۴ مرکز سرپایی و ۱۹مرکز کاهش آسیب هستند.

به گزارش شمس، فرگل صحاف، یکشنبه، چهارم تیرماه، در نشست موضوعی پویش پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: مرکز ماده ۱۶ استان زیر نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فعالیت کرده و مرکز ماده‌ ۱۵ که خصوصی هست با دریافت هزینه و یارانه دولت اداره می‌شود.

وی افزود: مرکز TC، مرکز جامع، یک مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری معتادان، شش مرکز گذر، سه مرکز شیلتر، یک مرکز سرپناه شبانه و سه کانکس در استان وجود دارد که ۹ تیم سیار در این مراکز ارائه خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به یارانه‌ای که به ازای هر نفر توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: تعداد مبلغ یارانه‌ای که برای این مراکز به ازای هر نفر پرداخت می‌شود از یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تا سقف سه میلیون تومان نسبت به درجه بندی مراکز تعلق می‌گیرد.

صحاف ادامه داد: سال گذشته، ۵۶ مرکز درمانی استان، ۲۴هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و ۱۴مرکز کاهش آسیب در سال گذشته به ۲۳۰۰ نفر ارائه خدمت کرده که از این تعداد ۸۰ درصد را مردان و ۲۰درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: این مراکز طبق آیین نامه‌ی بهزیستی کشور سنین ۱۸ تا ۶۰سال را پذیرش می‌کند که میانگین سنی معرفی شدگان به مراکز ۲۰ الی ۴۰سال است.

وی با اشاره به اینکه تیم اجتماع محور در ۲۲۸ گروه در استان مشغول به فعالیت است، خاطر نشان کرد: این تیم در ۱۲۶۸ محیط در زمینه‌ی آگاه‌سازی و آشنایی افراد فعالیت می‌کنند که توانستند یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر از کارگران کارخانجات، ادارات، دانش‌آموزان و …را آگاه‌سازی کنند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌اندازی کارزار رسانه‌ای و نقش این کارزار در آگاهی والدین اظهار کرد: امسال کارزار رسانه‌ای “والد آگاه، نوزاد ایمن” راه‌اندازی شده؛ چرا که با آگاه سازی خانواده، وجود یک والد آگاه در خانواده بدون شک نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد خانواده را ایفا می‌کند.

وی افزود: هدف کلی اجرای این پوشش پیشگیری از اعتیاد، کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ از آن است که بیشتر روی نوجوانان متمرکز شده است.

وی تصریح کرد: اعتیاد یکی از پنج آسیب اساسی در کشور است که هر چقدر آگاه سازی در این زمینه با همکاری تمام‌ ارگان‌ها انجام گیرد به تبع آن، در پیشگیری از بلای خانمان سوز اعتیاد کارسازتر است.

وی با اشاره به اینکه بعد از شناسایی اعتیاد و درمان افراد مهم ترین هدف ما، مانایی در ترک اعتیاد است، گفت: در این زمینه با اجرای طرح آماده‌سازی شغلی نه تنها از عود مجدد آنان پیشگیری به عمل می‌آید، بلکه زمینه توانمندسازی و بازگشت به کانون گرم خانواده فراهم می‌شود.

صحاف افزود: ایجاد فرصت شغلی، پایداری شغلی و جامعه پذیری معتادان بهبود یافته جزو برنامه‌های مدوام بهزیستی بوده که با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان انجام می‌گیرد که در سال گذشته، ۴۹۲ نفر معتاد بهبود یافته با مبلغ ۳۸/۱میلیارد تومان تسهیلات مشغول به کار شدند.

وی با اشاره به اینکه برای اشتغال بهبود یافته‌گان وام‌هایی نیز تعلق می‌گیرد، یادآور شد: برای این افراد وام در قالب قرض الحسنه با چهار درصد تا سقف ۱۵۰میلیون تومان نسبت به نوع شغلی که تعریف می‌کنند تعلق می‌گیرد، که اگر کسی مایل به دریافت وام نباشد با ارائه مدرک از اداره فنی حرفه‌ای به کارفرمایان و کارگاه‌ها معرفی می‌شوند.

وی به دلایل معرفی نشدن پاتوق معتادان اشاره کرد و افزود: این افراد کارتن خواب محسوب می‌شوند کسانی هستند که دیگر نمی‌خواهند ترک کنند و هدف ما جلوگیری از انتقال بیماری‌های هپاتیت و ایدز است که در این زمینه خدمات آموزشی و تزریق سالم آموزش داده می‌شود و احتمال بسیار کمتری وجود دارد که بین این افراد یک نفر به طور کامل درمان شود.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته در زمینه‌ی کاهش آسیب در شهرهای تبریز، مراغه، میانه و اهر به دو هزار و ۲۳۷ نفر خدمات ارائه داده‌ایم.

انتهای پیام /