۱۲.۷ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی پیر است
۱۲.۷ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی پیر است
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد ، ۸۱/۷ درصد سالمندان کاملا مستقل هستند، گفت: آذربایجان شرقی با ۱۲.۷ درصد جمعیت سالمند، پنجمین استان پیر کشور است.

به گزارش شمس، فرگل صحاف امروز در آیین گرامیداشت روز جهانی سالمندان  با بیان نیازمندی ۱۸ درصد از سالمندان به خدمات توانبخشی مراقبتی اظهار داشت: آذربایجان شرقی با ۱۲.۷ درصد جمعیت سالمند، پنجمین استان پیر کشور می باشد که با توجه به فرهنگ بالای مردم شریف آذربایجان شرقی، تنها ۶ درصد کل سالمندان استان تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: مطالعات نشان می دهد، ۸۱/۷ درصد سالمندان کاملا مستقل و ۱۳/۳ درصد، نیازمند به کمک در انجام فعالیتهای روزمره خود بوده و ۵ درصد کاملا غیر مستقل و به دیگران وابسته هستند.

وی دستگاه حمایتی و دبیرخانه شورای سالمندان استان را دو جایگاه بهزیستی استان در حوزه سالمندان عنوان کرد و افزود: ۳۱ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که این تعداد شامل دو گروه سالمندان دچار ناتوانی و زنان سرپرست خانوار سالمند می باشند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نگهداری ۴۴۱ سالمند در ۱۰ مرکز نگهداری را متذکر شد و گفت: بالغ بر ۱۵ هزار سالمند از خدمات موردی، ۱۲۵۰ نفر از حق پرستاری و ۱۴ هزار و ۸۹۵  نفر از خدمات موردی بهزیستی بهره مند می باشند و تعداد افراد بالای ۶۰ سال دریافت کننده خدمات مراکز توانبخشی روزانه و شبانه ماهیانه ۱۳۵۴ نفر هستند.

صحاف ” تحقق وعده های اعلامیه جهانی حقوق بشر برای سالمندان” را شعار روز جهانی سالمندان عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی  رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد را هدف اصلی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی دانست و ادامه داد: در این مراکز سالمند با مراجعه به مرکز از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خود و خانواده اش از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد که ۴۹۸ سالمند از خدمات ۹ مرکز روزانه استان برخوردار می باشند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین از اجرای برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی توسط این اداره کل خبر داد و ابراز داشت :  درراستای پیشگیری از معلولیت در سالمندی، در سال ۱۴۰۱ برای تعداد ۶۸۵۵ نفر از افراد میانسال و سالمند برنامه های پیشگیرانه اجرا شده است که آموزش ها در رابطه با  سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، استئوپروز، آرزتروز ، دیابت و سقوط و …  از جمله این موارد می باشند.

شناسایی سالمندان در روستاها در قالب  برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و راه اندازی بنیاد فرزانگان به منظور تشویق به مشارکت اجتماعی کلیه افراد سالمند در چهار شهرستان از سایر اقدامات بهزیستی در راستای ارائه خدمت به سالمندان و توسعه توانمند سازی فرد و خانواده و ارتقا کیفیت زندگی گروه هدف، توسعه رفاه اجتماعی و کاهش آسیبهای سالمندی، توسعه میزان نفوذ خدمات حمایتی و توسعه میزان نفوذ خدمات توانبخشی چشم انداز مراقبت از سالمندان از دیدگاه بهزیستی بود که صحاف به آن اشاره کرد.

در ادامه این مراسم از تعدادی از  پیشکسوتان و بازنشستگان موفق عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی قدردانی شد.

پایان پیام/