سایه تاریکی بر سر پارک‌های شهر تبریز/ پرسه جرم در تاریکی مطلق!
سایه تاریکی بر سر پارک‌های شهر تبریز/ پرسه جرم در تاریکی مطلق!
فضای عمومی شهر، صحنۀ نمایش زندگی روزمرۀ مردم است؛ اما وجود امنیت کامل در این فضاهای عمومی نیز مسئله بسیار مهمی است. چرا که گاها تجمع افراد معتاد و بزهکار و بروز درگیری بین آنان، امکان دسترسی به امکانات پارک ها که جز نیاز مبرم زندگی شهری است را برای بعضی شهروندان تبریزی محدود کرده است.

اجتماعی شمس: حتما گذر اغلب قریب به اتفاق خانواده‌های تبریزی در فصل گرم به بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و فضاهای سبز و… افتاده است. اما به محض غروب خورشید تاریکی مطلق جای نور را می‌گیرد و این تاریکی بیش از همه مکان‌ها، همین پارک‌ها و فضاهای سبز و بوستان‌ها را در چنبره خود گرفتار می‌کند و همین عامل باعث شده اغلب پارک‌های تاریک به مکان ناامنی برای شهروندان بدل شود

به نظر می‌رسد در کنار تاریکی مطلق پارک‌ها که خود عامل مهمی در تجمع افراد معتاد و بزهکار در این فضاها محسوب می‌شود، عدم نصب دوربین‌های مداربسته نیز خیال این افراد را از عدم دیده شدن و شناسایی و… توسط پلیس راحت می‌کند.

از جمله پارک‌های تبریز که از نور بسیار کمی در شب برخوردار است و میزان وقوع جرائم در آن نسبت به سایر پارک‌های تبریز بالاتر است، پارک ارم، پارک فجر و.. می‌باشد. تا آن اندازه که مخاطبان با ارسال پیام‌های متعددی از تاریکی شدید و امنیت پایین این پارک‌ها ابراز ناخرسندی می‌کنند؛ با این که تمام جرائم به وقع پیوسته در این پارک توسط پلیس آگاهی تبریز کشف و ضبط می‌شود، اما با توجه به شواهد موجود، تلاش یک جانبه پلیس آگاهی کارساز نیست و برای رفع ناامنی این پارک و برخی دیگر از پارک‌های ناامن تبریز باید همکاری متقابلی بین نهادهای مربوطه وجود داشته باشد.

۹۹ درصد جرائم پارک ارم در شب اتفاق می‌افتند

رامین از شهروندان تبریزی که منزلشان در نزدیکی پارک ارم تبریز واقع شده است در گفت و گو با خبرنگار شمس ضمن گلایه مندی از روشنایی بسیار پایین پارک ارم گفت: منزل ما روبروی این پارک واقع شده است؛ متاسفانه هفته‌ای چند بار در این پارک جرم و.. اتفاق می‌افتد و ۹۹ درصد این مسائل در شب اتفاق می‌افتد؛ چرا که هنگام شب، پارک بسیار تاریک است و مجرمان می‌توانند با خیال راحت و بدون این که زیاد در چشم باشند و دیده شوند به اعمال مجرمانه خود ادامه دهند.

وی افزود: مجرمان معمولا در منطقه‌ای از پارک که بسیار تاریک است و هیچ دیدی ندارد جمع می‌شوند و اکثر اتفاقات نابهنجار نیز در آن نقطه از پارک اتفاق می‌افتد!

رامین ادامه داد: نمی‌توان به همراه خانواده به این پارک رفت چرا که هر آن امکان دارد مجرمی حضور داشته باشد و اعمال خلافکارانه انجام دهد؛ اصلا هوا که تاریک می‌شود خانواده من از ترس بیرون نمی‌روند؛ الان هم که هوا خیلی زود تاریک می‌شود.

این شهروند ضمن درخواست از مسئولان برای رسیدگی به وضعیت این پارک افزود: از مسئولان ذیربط می‌خواهیم فکری به حال پارک ارم بکنند من و خانواده‌ام و نیز خانواده‌های زیادی در این منطقه زندگی می‌کنیم!

صبا دختری تبریزی نیز در گفت و گو با خبرنگار شمس از وضعیت اسفناک پارک نور تبریز گفت و ادامه داد: متاسفانه پشت این پارک تبدیل به جولانگاه مجرمان شده است؛ من اصلا می‌ترسم از این منطقه رد بشوم و همیشه مسیر خود را کج می کنم و هرچند راهم دور می‌شود ولی ترجیح می‌دهم از مسیر دیگری تردد نمایم.

وی افزود: ای کاش حداقل یک دوربین در این پارک نصب می‌شد تا شاید تاثیری در کاهش این اعمال مجرمانه داشت.

وقوع بزه اجتماعی در پارک ها ربطی به روشنایی ندارد

“اکبر امجدی”، مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در مورد روشنایی پارک‌ها و محلات تبریز در گفت و گو با خبرنگار شمس گفت: تقریبا روشنایی تمامی پارک‌های تبریز را در طرح نگه داشت شهری تامین کرده ایم و کل پارک‌های تبریز از روشنایی خوبی برخوردار هستند مگر پارک خاصی در نقطه ای خاص از شهر.

وی افزود: اگر پارکی از روشنایی کم‌تری برخوردار است پیگیر می‌شویم تا مشکل حل شود. به عنوان مثال در پارک ارم تبریز به اندازه کافی دکل برق داریم و به شهرداری منطقه مورد نظر نیز ابلاغ کرده‌ایم که فکری به روشنایی پارک بکنند و نیز چراغ‌هایی با پایه کوتاه نصب کنند تا روشنایی پارک در حد مطلوب باشد.

امجد با اشاره به این که تاریکی پارک‌ها هیچ تاثیری در وقوع جرم در آن ندارد تصریح کرد: چه پارک روشن باشد و چه تاریک، مجرم کار خودش را می‌کند؛ به عنوان مثال چاقوکشی یک بزه اجتماعی است و به نظر من وقوع آن در پارک یا جایی دیگر اصلا به روشنایی ربطی ندارد؛ اگر مثلا روشنایی پارک تامین شود چاقوکشی اتفاق نمی‌افتد؟

نیازی به نصب دوربین‌های مداربسته در پارک‌ها نیست

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که اصلا نیازی به نصب دوربین در پارک‌های شهری نیست گفت: اصلا چه ضرورتی دارد در پارکی دوربین نصب شود؛ چرا که مهم‌تر از دوربین کلی نواقص مانند مبلمان پارک، گل‌کاری و نگه‌داری فضای سبز در پارک داریم که باید رفع شود و دوربین هم خیلی هزینه بر است. اما اگر امکانات مالی داشتیم دوربین هم نصب می‌کردیم.

وی افزود: در هیچ پارکی در تبریز به جز پارک ائل‌گولی دوربین نداریم.

این گزارش حاکی است، درمجموع بحث امنیت شهروندان در پارک‌ها همواره مسئله مهمی است و ضعف ساختارهای امنیتی در برخی فضاهای عمومی موجب نارضایتی شهروندان می شود. بنابراین، با توجه به اهمیت و جایگاه بحث امنیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و عمومی و اینکه فضاهای مدنظر همواره بیانگر فرهنگ شهری، زندگی روزمره و عمومی انسان‌ها هستند؛ بد نیست که بحث تامین امنیت آنان در دستور کار مسئولان مربوطه باشد.

نویسنده: میلاد نوروزی

انتهای پیام/