توسعه فضای سبز پایدار شهری، نیاز به احداث زیرساخت‌هایی چون آبیاری شبکه‌ای و حفر چاه‌های عمیق و احداث سپتیک‌های ذخیره آب دارد.

به گزارش شمس، تبریز در یک دهه گذشته، علی‌رغم بهره‌مندی از نزولات آسمانی با مشکل کم‌آبی روبرو بوده است؛ به طوری که کارشناسان امر همواره هشدارهایی در رابطه با منابع آبی پایین در سطح شهر داده و در برخی مناطق شهری نیاز به آب بیش از سایر مناطق است. همین موضوع فضای سبز شهری را تحت‌الشعاع قرار داده و  بسیاری از کاشت‌های فصلی در محدوده و حریم شهری با مشکل کم‌آبی مواجه هستند.

رعایت الگوی مصرف و همچنین حرکت به سمت بهره‌مندی از دستاودهای شرکت‌های دانش‌بنیان و مکانیزه کردن سیستم آبیاری شهری می‌تواند در کنار پیشگیری از هدررفت آب، به ایجاد فضای سبز شاداب نیز کمک کند.

۲۹۶ پارک محله‌ای و منطقه‌ای میزبان شهروندان تبریزی

سرپرست سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به تعداد پارک‌های موجود در سطح شهر می‌گوید:۲۹۶  پارک محله‌ای و منطقه‌ای در سطح مناطق دهگانه شهر احداث شده استکه از این تعداد، ۲۹۰ پارک محله‌ای و ۶ پارک نیز به صورت منطقه‌ای احداث شده است.

سیامک آسیایی ادامه می‌دهد: فضای سبز شهری تبریز در محدوده و حریم در سال گذشته ۲ هزار و ۸۶۵ هکتار ی و ۶ پارک نیز  بود که با توجه به پیش‌بینی احداث و توسعه فضای سبز و ۲۰ پارک محله‌ای در بودجه سال جاری، انتظار می‌رود افزایش چشمگیری داشته باشد.

 وی اضافه می‌کند: سرانه فضای سبز شهری تبریز در سال گذشته ۲۸/۱۶ مترمربع بوده و ۲۰ هکتار توسعه انجام شده است.

آسیایی خاطرنشان می‌سازد: استاندارد سرانه فضای سبز شهری ۲۲ متر برای هر نفر است که با توجه به هدف‌گذاری در برنامه پنجم توسعه و  پروژه‌های توسعه‌ای فضای سبز در سال جاری، انتظار می‌رود به میزان استاندارد سرانه فضای سبز نزدیک شویم.

۱۱ میلیون مترمکعب نیاز سالانه فضای سبز تبریز

آسیایی درباره منابع محدود آبی تبریز نیز معتقد است: کلانشهر تبریز منابع آبی محدودی دارد و  در مناطق ۱، ۲ و ۵ با مشکل تأمین آب فضای سبز روبرو هستیم و در کل ۱۱ میلیون مترمکعب نیاز آبی فصای سبز شهری تبریز در سال است.

وی اضافه می‌کند: در حال رایزنی با اداره کل آب منطقه ای برای بهره‌مندی از دو حلقه چاه شناسایی شده هستیم که آب آن قابل  شرب نیست.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز ادامه می‌دهد: کل چاه‌ها و منابع آبی مورد استفاده در فضای سبز شهری تبریز  ۱۲۷ حلقه  است که ۶۰ درصد آن مربوط به چاه عمیق، ۷ درصد قنات، ۲۱ درصد چاه دستی و ۱۲ درصد چاه نیمه عمیق را شامل می‌شود.

آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهری تبریز با شبکه آب خام

آسیایی با اشاره  به ضرورت توسعه شبکه آب خام نیز می‌گوید: آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهری تبریز از طریق شبکه آب خام صورت گرفته و ۴۰ درصد با تانکر و آب‌های سطحی انجام می‌گیرد.

 وی ادامه می‌دهد: طرح جامع مدیریت منابع زیرزمینی در دست اجرا بوده و در کنار آن حفر چاه‌های جذبی  نیز در بودجه مناطق دهگانه پیش‌بینی شده است.

آسیایی اضافه می‌کند: برنامه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، تبدیل آبیاری سنتی کل فضای سبز شهری به آبیاری قطره‌ای  و مه‌پاش است که مطالعات آن در دست اجرا است.

 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری پروژه‌ای در دست مطالعه

تصفیه‌خانه فاضلاب شهری یکی از راه‌های تأمین آب فضای سبز شهری است که در اکثر شهرهای توسعه یافته دنیا در حال انجام است. حتی در همین تهران خودمان نیز چندین تصفیه‌خانه فاضلاب شهری وجود دارد که بخش اعظمی از آب فضای سبز شهری پایتخت را تأمین می‌کند.

سیامک آسیایی در این رابطه نیز می ‌گوید: در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در تبریز موجود نبوده ولی اقدامات در خصوص مطالعات این پروژه در دست اجرا است.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم با احداث این تصفیه‌خانه  بتوانیم حداقل آب مورد نیاز بخشی  از فضای سبز شهری تبریز را تأمین  کنیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز خاطرنشان می‌سازد: در حال حاضر ۹ قنات در سطح مناطق دهگانه شهرداری تبریز در بحث تأمین آب فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سپتیک آب، منبعی برای آبیاری یکنواخت فضای سبز شهری

سپتیک‌ آب، بیشترین کاربرد را در آبیاری قطره‌ای و مه‌پاش داشته و به عنوان منبع تغذیه سیستم آبیاری نوین  در پارک‌ها و فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در این رابطه نیز می‌گوید:  در حال حاضر ۵۰ ستپیک آب در سطح مناطق دهگانه شهری احداث شده است که در تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیشترین سپتیک‌ها در مناطقی از شهر احداث شده‌اند که در حوزه منابع زیرزمینی در آن مناطق مشکل داریم.

توسعه شبکه آب خام در حال حاضر به عنوان یک زیرساخت اساسی در احداث و نگهداری از فضای سبز پایدار به شمار می‌رود. هر اندازه که بتوانیم شبکه آب خام شهری را توسعه دهیم، به همان اندازه شاهد کاهش میزان هزینه مصرفی و هدررفت آب خام خواهیم بود و در کنار آن فضای سبز شاداب و پایداری نیز خواهیم داشت.

انتهای پیام/