ساخت دست مصنوعی با قابلیت حس لامسه
ساخت دست مصنوعی با قابلیت حس لامسه
یک شرکت دانش بنیان در تبریز به‌طور رسمی از سال ۱۳۹۳ در زمینه طراحی و ساخت اندام های مصنوعی (دست و انگشت متحرک) فعالیت دارد و محصولاتی اختراع و تولید می‌کند که مناسب ترین جایگزین برای عضو از دست رفته می‌باشد. این محصولات برای گرفتن و برداشتن اجسام مورد استفاده معلولین و افراد قطع عضو دست و انگشتان کاربرد دارند.

اجتماعی شمس: حتما این ضرب‌المثل را زیاد شنیده‌اید که «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من». اگر می‌خواستیم برای این ضرب‌المثل یک مصداق عینی پیدا کنیم آن شخص مهندس امیر پایدار ثانی بود؛ مردی که در حین کار در کارگاه تولیدی خود، در اثر یک لحظه غفلت دستش زیر دستگاه برش رفت و سه انگشتش قطع شد.

این حادثه ناگوار به قطع شدن انگشت شست از ناخن، قطع کامل انگشت سبابه و قطع یک بند از انگشت وسط منجر شد.

او وقتی موفق به پیوند انگشت نشد تصمیم می‌گیرد خودش برای خودش انگشت مکانیکی بسازد.

پس از چند سال تلاش‌ها و پژوهش، بالاخره موفق به تولید انگشت مکانیکی، دست مکانیکی و الکترونیکی و پروتزهای زیبایی دست و انگشت می‌شود و شرکت دانش‌بنیان «بهبود عضو ثانی» تبریز را پایه‌گذاری می‌کند و زیر نظر مرکز رشد فن آوری فرآورده های دارویی و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یک شرکت فن آور و پیشرو در زمینه طراحی و ساخت اندام های مصنوعی (دست و انگشت متحرک) فعالیت خود را آغاز می‌کند. او می‌گوید اکنون جزو ۵ شرکت تولیدکننده دست هوشمند در دنیا است.

محصولات این شرکت دانش بنیان بدون نیاز به جراحی مخصوص افراد قطع عضو دست و انگشتان مناسب ترین جایگزین برای عضو از دست رفته می باشد. این محصولات برای گرفتن و برداشتن اجسام به انضمام روکش های زیبایی (پوست مصنوعی) مورد استفاده معلولین و افراد قطع عضو دست و انگشتان کاربرد دارند.

در آستانه هفته بهزیستی، بازدیدی به همراه دکتر فرگل صحاف ابراهیمی، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از کارگاه این شرکت داشتیم، امیر پایدار ثانی در گفت‌‍وگو با خبرنگار شمس، گفت: محصولات مختلفی داریم، اولین محصول ما انگشت مکانیکی قابل حرکت است. قبل‌تر، این محصول در انحصار یک شرکت آمریکایی بود و ده هزار دلار قیمت داشت، ما سه سال زحمت کشیدیم و همین محصول را اختراع کردیم، اکنون دارای گواهینامه ثبت اختراع است و تأییدیه از سازمان بهزیستی کل کشور را نیز داراست.

وی با بیان اینکه انگشت مصنوعی مکانیکی قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، گفت: این انگشت‌ها با عملکرد خم و راست شدن به منظور گرفتن، برداشتن و فشاردادن اجسام، مخصوص افراد معلول، مصدوم و جانباز قطع انگشت و انگشتان دست با ظاهری طبیعی و زیبا هم رنگ و هم بافت دست مصدوم، مناسب‌ترین وسیله برای افراد قطع انگشتان دست است تا با استفاده از این وسیله هم توانایی برداشتن اجسام را داشته باشند و هم زیبایی ظاهری انگشتان خود را باز گردانند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهبود عضو ثانی افزود: مدتی از اختراع و ثبت این محصول گذشت و تجربه ساخت انگشت مکانیکی باعث شد دست مکانیکی را طراحی و تولید کنم که قابل حرکت است و مناسب افرادی‌‌‌ست که به دلیل استفاده از دستگاه‌های صنعتی و یا به‌طور مادرزادی انگشتان‌شان قطع شده است و با استفاده از این دست مکانیکی و انگشتان قابل حرکت آن می‌تواند به‌راحتی مشکل‌شان برطرف شود. قیمت خارجی این محصول نیز دو و نیم میلیارد در آلمان است که ما در کشور خودمان بومی سازی کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: کمی جلوتر رفتیم و دست‌های الکترونیکی را تولید کردیم، این دست‌ها برای افرادی که از ساعد و بازو قطع شده است با استفاده از سیگنال‌های عصبی پالس الکترونیکی تولید می‌کند. روی روکش و موتور‌های آن خیلی تحقیق کردیم تا محصولی منحصر به فرد بسازیم.

پایدار ثانی با بیان اینکه برای افرادی که دست‌شان از کتف قطع شده است نیز آرنج الکترونیکی را ساختیم، بیان داشت: انگشتان آرنج الکترونیکی قابل حرکت است و مدهایی که به این دست اضافه شده عملکرد آن را بالا برده است.

وی افزود: پروتزهای زیبایی را داریم که حاصل تلاش ده ساله‌ی ماست و هم رنگ و هم بافت دست سالم است. روکش این دست‌ها به قدری طبیعی است که کمتر کسی متوجه مصنوعی بودن این محصول می‌شود. کسانی هستند که به ما مراجعه می‌کنند و انگشتان‌شان قطع شده و برای مراسم خاصی همچون ازدواج این پروتزها را معرفی می‌کنیم.

در ادامه این بازدید، دکتر فرگل صحاف ابراهیمی، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: در هفته بهزیستی قرار داریم و امروز افتخار داشتیم در این شرکت دانش بنیان حضور پیدا کنیم که در زمینه تولید اندام‌های مصنوعی فعالیت دارد. محصولات این شرکت با محصولات خارجی مشابه رقابت می‌کند و برای ما مایه افتخار است که افرادی همچون آقای ثانی در استان ما هستند.

وی ادامه داد: بهزیستی در این راستا قطعاً در کنار این مجموعه خواهد بود و سعی می‌کنیم با حمایت‌هایی که در توان داریم، در خدمت جامعه هدف بهزیستی باشیم.

گزارش تصویری

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی