آذربایجان‌شرقی، رتبه پنجم کشور در سالمندی/ اعزام ۱۱ فرزند نخبه بد و بی‌سرپرست به کربلای معلا
آذربایجان‌شرقی، رتبه پنجم کشور در سالمندی/ اعزام ۱۱ فرزند نخبه بد و بی‌سرپرست به کربلای معلا
صحاف از اعزام ۱۱ نفر از فرزندان تحت پوشش درآستانه اربعین حسینی به کربلای معلا خبر داد و افزود: با همکاری بهزیستی کشور ۱۱ نفر از فرزندان ۱۳ الی ۱۷ سال شاخص و نخبه تحصیلی، قرآنی استان ساکن در مراکز نگهداری به کربلای معلا اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار شمس؛ فرگل صحاف ابراهیمی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال گذشته ۱۰ درصد از افراد پشت نوبت اعم از معلولین و زنان سرپرست خانوار را وارد دور مستمری بگیران کردیم، این افراد پیش از این شامل خدمات مجموعه بهزیستی نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه برخی از معلولین بسترگرا نیز پشت نوبت دریافت خدمات مانده بودند، ادامه داد: این افراد که غالبا دچار عوارضی مثل زخم بستر می‌شوند برای حمایت بیشتر ماهانه حق پرستاری ضایعه‌ی نخاعی دریافت میکنند که ۸.۲ درصد دریافت کنندگان حق پرستاری را افزایش دادیم.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: از دیگر اقدامات مهم سال گذشته افزایش ۳۷.۵ درصد خرید اقلام مصرفی کمک توانبخشی اعم از سمعک، ویلچر، عصا و… بود که در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

صحاف با اشاره به خدمات رسانی به امور آسیب دیدگان تاکید کرد: با فراگیری کرونا و به طبع قرنطینه عمومی مداخلات روانشناسی و مراجعه به دو سامانه ۱۴۸۹ و ۱۲۴ افزایش داشت که پس از با پایان همه گیری کرونا در زمینه تماس گیرندگان آسیب‌های اجتماعی رشد منفی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری نیز اقدامات موثری صورت گرفته، افزود: غربالگری شنوایی و غربالگری چشم جزو برنامه‌های اولویت دار بوده همچنین پر طول سال کودکان ۳ الی ۶ ساله غربال می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر چهارده هزار و ۴۷۵ کودک در بدو تولد غربالگری چشم شدند که از این تعداد ۲.۶ درصد نیاز به درمان یا بستن تخصصی داشتند.

این مقام مسئول اذعان داشت: به طور کلی در غربال کری پیش گیری از بروز برخی مشکلات بینایی، شنوایی و ناهنجاری‌های ژنتیکی و پیشگیری از معلولیت قبل از تولد سال گذشته پیشرفت ۹۲.۹ درصد داشته ایم.

صحاف با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۱ هزار و ۸۹۴ مورد تولد نوزاد داشته‌ایم، گفت: از این تعداد ۱۷۱ کودک ناشنوای مادرزاد بوده‌اند که ۳ درصد از این کودکان برای کاشت رایگان حلزون معرفی‌ شده‌اند.

این مقام مسئول افزود: با رایزنی‌های انجام شده در سال گذشته ۷۶۱ واحد مسکونی تحویل مددجویان شهری و روستایی شده که در این حوزه نیز نسبت به سال گذشته ۲۹.۹ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی اعتبارات بهزیستی جهت ساخت و تکمیل این منازل را ۵۷ میلیارد تومان عنوان کردن و اذعان داشت: از ابتدای نهضت مسکن طی ۱۱ سال قریب هفت هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تحویل مددجویان شده است.

صحاف تاکید کرد: در کنار ساخت، تعمیر مسکن هزینه ودیعه بلاعوض ۷۴۳ مددجو در سال گذشته با اعتبار بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از طرف بهزیستی انجام شده است.

مدیر کل بهزیستی استان از بهره‌برداری ۶۰ واحد مسکونی در استان طی روزهای آتی و تحویل به مددجویان حائز شرایط خبر داد.

وی توانمندسازی مددجویان و معلولین را از اهداف عالی این مجموعه دانسته و ادامه داد: در زمینه اشتغال، تسهیل‌گری، آماده سازی شغلی و آموزش مددجویان
با اعتباری بالغ بر ۱۸۲ میلیارد برای شش هزار و۴۱۳ نفر موقعیت شغلی ایجاد کردیم.

صحاف با تاکید بر اینکه ۶.۸ درصد در حوزه اشتغال آفرینی نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم، متذکر شد: کارفرمایی که از جامعه معلولین در زمینه اشتغال کمک می‌گیرند در بیمه خویش فرمایی برای ان مجموعه جبران میکنیم.

مدیر کل بهزیستی استان اذعان کرد: همچنین هر کارفرمایی از معلولین بهره ببرد به ازای هر معلول و تا سقف ۲۰ نفر وام کم بهره ۴ درصدی ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کند.

صحاف عنوان کرد: ۷۶ مرکز درمان و بازتوانی تخصص اعتیاد داریم که در سال گذشته بن ۲۴هزار و ۸۸۳ نفر خدمات ارائه کردیم همچنین ۳۲۶ فرد معتاد پاک شده با توانمندسازی و دریافت تسهیلات با اعتباری بالغ بر ۱۴و نیم میلیارد به چرخه کار برگشته اند

مدیر مدل بهزیستی با بیان اینکه استان در جذب کمک‌های مردمی رتبه دوم کشوری را دارد، یادآور شد: بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان در سال گذشته مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی به مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی تحویل داده شده که در زمینه نیز رشد ۳۶.۱ درصدی داشته‌ایم.

این مقام مسئول گفت: با همکاری دادگستری مجازات‌های جایگزین برای زندانیان با شرایط خاص تعریف و به ارائه خدمات در بهزیستی تبدیل شده است.

صحاف از اعزام ۱۱ نفر از فرزندان تحت پوشش درآستانه اربعین حسینی به کربلای معلا خبر داد و افزود: با همکاری بهزیستی کشور ۱۱ نفر از فرزندان ۱۳ الی ۱۷ سال شاخص و نخبه تحصیلی، قرآنی استان ساکن در مراکز نگهداری به کربلای معلا اعزام می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان از بهره‌برداری ۳ پروژه در شهرستان‌های مراغه، ملکان و کلیبر خبر داد و گفت: این سه پروژه در دهه فجر سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و همچنین چند پروژه از حمله اورژانس اجتماعی سهند در دست اقدام است.

وی یادآور شد،: بالغ بر ۸۷ مراکز روزانه توانبخشی در زمینه نگهداری از مددجویان معلولیت ذهنی، جسمی حرکتی، سالمند، روانی، شنوایی، چند منظوره، نخاعی، اوتیسم، بینایی، ضایعه نخاعی، کودکان، بلع و دهان، پشتیبانی شغلی داریم.

وی با بیان اینکه توانمندسازی زمینه منفک آرام مددجویان از بدنه بهزیستی را تسهیل می‌کند، گفت: در سال گذشته یکهزار و ۵۷۰ خانم اعم از زن سرپرست خانوار. و معلول توانمند سازی شده و با ارائه تسهیلات به اشتغال پایدار رسیده‌ همچنین ۱۷ دختر خانم با حمایت و پشتیبانی و تهیه جهیزیه مستقل شده‌اند.

مدیر کل بهزیستی تاکید کرد: در راستای حمایت از حوزه تحصیلات تکمیلی معلولین نیز ۷۱۰ دانشجو تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

صحاف با اشاره به سرشماری سال۹۶ عنوان کرد: اگر جمعیت استان را چهار میلیون بدانیم، در حدود چهارصدو۴۲ هزار سالمند داریم و از این نظر پنجمین استان سالخورده کشور هستیم

وی اظهار داشت: در حدود ۱۱.۸ درصد جمعیت استان سالمند است که ۵.۷۴ کل سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند که تنها از این جمعیت ۳۹۵ نفر بالای ۶۰ سال (۸صدم درصد) در ۹ مرکز نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام /