ریزش قیمت خودروهای داخلی بعد از موج فزاینده افزایش قیمت/ آیا ریزش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟
ریزش قیمت خودروهای داخلی بعد از موج فزاینده افزایش قیمت/ آیا ریزش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟
بعد از افزایش فزاینده و غیر منطقی قیمت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه این بازار با توجه به رکود حاکم بر آن ریزش قیمت‌ها را تجربه می‌کند.

اقتصادی شمس: قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چرخه منظمی را طی نمی‌کند و گاهی به صورت شبانه خودروسازهای داخلی تصمیم به افزایش قیمت می‌گیرند! این روند در تمام دولت‌ها و طی ادوار مختلف ادامه داشته و دولت به عنوان یکی از سهامداران اصلی گروه‌های خودروسازی یک روند اصولی را برای قیمت گذاری انتخاب و دنبال نمی‌کند.

افزایش قیمت‌ها طی یک سال گذشته اگرچه بسیار غیرمنطقی بود اما با واکنشی از سوی وزارت صمت و دولت مواجه نشد و برخی خودروسازهای داخلی در افزایش قیمت‌ها تخته گاز رفتند اما همیشه نیز بنا بر برد خودروسازان از افزایش قیمت‌ها نیست. افزایش غیرمنطقی و فزاینده قیمت خودرو باعث شده تا این بازار مشتری نداشته باشد و همه به دنبال کاهش قیمت باشند.

اتفاقی که گویا درست بوده و طی روزهای گذشته ریزش در قیمت‌ها “اگرچه به صورت چشمگیر نبوده است” رخ بدهد و بازار نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشد.

به عنوان مثال سمند LX که در فروردین ماه امسال در بازار ۷۵ میلیون تومان فروخته می‌شد در اردیبهشت ماه به ۸۷ میلیون تومان رسید! همین افزایش قیمت‌های بی‌دلیل و غیرمنطقی باعث شد تا این خودرو و دیگر خودروهایی که افزایش قیمت فزاینده‌ای داشتند مشتری نداشته باشند و با ریزشی اندکی امروز به ۸۴ میلیون تومان در بازار برسند.

سایپا ۱۱ نیز مثال دیگری از این ریزش‌هاست؛ این خودرو که در اردیبهشت ماه به یکباره به ۵۶ میلیون تومان یعنی ۱۰ میلیون گرانتر از نرخ فروردین رسید این روزها کاهش ۵ میلیونی را تجربه می‌کند که نشان از رکود بازار خودرو دارد.

به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی و رکود بازار ماشین در سایه افزایش غیر منطقی قیمت خودرو به زودی شاهد ریزش بیشتر قیمت برخی خودروهای داخلی خواهیم بود.

  • نویسنده : فرناز پورعباس