رشد بیش از ۵۰ درصدی تماشاگران سینما/ اتمام پروژه مقبره‌الشعرا تا یک و نیم سال آینده
رشد بیش از ۵۰ درصدی تماشاگران سینما/ اتمام پروژه مقبره‌الشعرا تا یک و نیم سال آینده
بلاغی گفت: باید مقبره‌الشعرا محور ادبیات منطقه باشد و در این دوران به این هدف خواهیم رسید. اگر منابع تأمین شود و تعامل هم وجود داشته باشد امیدواریم تا یک و نیم سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگار شمس، سید محمدحسین بلاغی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، عمده جریان رسانه استان را جریان متعهد و مستقل خواند و گفت: رسانه‌های استان در مقابل مطالبه‌گری منصفانه خود را مسئول می‌دانند و در این زمینه تلاش لازم را دارند.

وی با بیان اینکه بعد از استان تهران، آذربایجان‌شرقی دومین رتبه را از لحاظ کمیت رسانه‌ها دارد، افزود: تا مبنای سیاست‌گذاری فرهنگی به مبنای اول سیاست‌گذاری در کل کشور تبدیل نشود نمی‌توانیم از پیشرفت صحبت کنیم. فرهنگ هویت ما را تشکیل داده است و اگر امروز این هویت را تثبیت نکنیم هیچ یک از ارکان جامعه از قبیل اقتصاد و سیاست و… نمی‌تواند مسیر درست را داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه فرهنگ باید به اولویت اول در استان تبدیل شود، ادامه داد: رویکرد اداره کل در دوره جدید بر سه محور استوار است که رویکرد اول مردمی سازی فرهنگی خواهد بود؛ چرا که تا روال و سیر فرهنگ و هنر را در اختیار خود مردم قرار ندهیم نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ پروژه فرهنگی به دست خود مردم داده شده است ادامه داد:
تربیت نیروی هنری و تشکیل هسته‌های هنری مردمی دومین رویکرد است که مصرانه دنبال آن هستیم. ایجاد مرکز رشد هنر مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا سه ماه آینده تشکیل خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی فقط تبریز نیست اظهار داشت: باید به پهنه جغرافیایی استان نگاه متوازن داشته باشیم. توزیع متوازن منابع در اختیار اداره کل، هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ جغرافیایی جز اهداف ما است و در این راستا حداقل به ده شهرستان منابع اعتباری بیش از ده برابر سالهای گذشته اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: منابع اعتباری اختصاص یافته به شهرستان‌ها امسال نسبت به سال گذشته ده برابر خواهد شد که از جمله این شهرستان‌ها می‌توان به کلیبر، بناب، شبستر، مرند، مراغه، چاراویماق و… اشاره کرد.

بلاغی تقویت هویت اجتماعی مبتنی بر اجتماع ملی با ساختار رویکرد محلی را رویداد دیگر اداره کل خواند و افزود: عهد کردیم اداره کل کار خنثی انجام ندهد و موظف هستیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه قرارگاه راهبری فرهنگ استان تشکیل شد افزود: از طرح‌هایی که دارای ضریب مردمی و مبتنی بر خلاقیت هستند استقبال می‌کنیم و عزیزانی که در حوزه دین و قرآن و… طرح‌هایی دارای اثر سازی در جامعه دارند استقبال می‌کنیم. سال گذشته ۲۲ طرح مشابه را به استان تهران ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه ۵۹ میلیارد تومان یک ماه قبل به پروژه احیای مقبره الشعرا تزریق شد افزود: خوشحال هستیم بعد از سال ها خون تازه به رگ های مقبره الشعرا بازگشت و این خون تازه را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تزریق کرد و تمامی منابع لازم پروژه از بودجه اداره کل تامین می شود و شهرداری تنها مجری پروژه است.

بلاغی با بیان اینکه از محل تسهیلات ماده ۵۶، ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت ارشاد به تکمیل پروژه های فرهنگی استان اختصاص داده است ادامه داد: باید مقبره الشعرا محور ادبیات منطقه باشد و در این دوران به این هدف خواهیم رسید. اگر منابع تأمین شود و تعامل هم وجود داشته باشد امیدواریم تا یک و نیم سال آینده این پروژه به اتمام برسد همچنین مجتمع فرهنگی هنری آذرشهر و ملکان و اهر به خوبی پیش می روند.

وی در ادامه سخنان خود به روز ملی حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل اصلی جشنواره‌ها موضوع حجاب و عفاف و خانواده است. نهاد جامعه‌ساز، نهاد خانواده است و ما از لحاظ تولیدات و حمایت پای کار خانواده هستیم و برنامه‌های متنوعی در این زمینه داریم. شاید در این زمینه اداره کل بیش از ۵۰ کار مختلف برای سال جاری در نظر گرفته است. فیلم‌های مستند، انیمیشن‌های ۶۰ قسمتی و… از جمله این امورات هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان سخنان خود به کنگره ملی ده هزار شهید آذربایجان اشاره کرد و گفت: اداره کل مسئول فضاسازی و تبلیغات این کنگره است و نگاه این اداره، نگاه تبلیغی، ترویجی و تولید اثر است. فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ ملی است و سالیان است که خاک خوردیم اما خون ندادیم.

وی به برنامه های چند روزه این اداره اشاره کرد و افزود: اولین برنامه آیین تجلیل از بانوان فعال فرهنگ و هنر است که ساعت ۱۶ امروز در تالار خاقانی اداره کل برگزار خواهد شد. دومین برنامه که به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت جشنواره فیلم حوا با موضوع خانواده و زن است که بیش از ۳۱ نوع فیلم به این جشنواره ارسال شده است و بیش از ۲۰ کشور در این جشنواره شرکت کرده اند و هم اکنون در پردیس ۲۹ بهمن تبریز در حال اکران هستند. سومین برنامه، جشنواره ملی خوشنویسی غدیر است که از چهارشنبه هفته گذشته شروع شده و بیش از ۵۰۰ اثر از کل کشور به جشنواره ارسال شده بود و فردا ساعت ۱۷ اختتامیه این جشنواره است. چهارمین برنامه، مطابق سه سال گذشته جشنواره ملی حیدربابای شهریار روز جمعه در روستایی از توابع بستان آباد برگزار خواهد شد که در چهار رشته بیش از ۶۰۰ اثر از کل کشور ارسال شده است.

بلاغی افزود: فقط در حوزه فیلم و سینما از لحاظ مخاطب و تماشاگران در سه ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

انتهای پیام/