رد صلاحیت منطقی یا سلیقه‌ای؟!/ انتقاد فعالان سیاسی از حذف داوطلبان شاخص
رد صلاحیت منطقی یا سلیقه‌ای؟!/ انتقاد فعالان سیاسی از حذف داوطلبان شاخص
رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص در انتخابات شورای ششم تبریز صدای گروه‌های سیاسی مختلف را درآورد.

سیاسی شمس: بررسی‌ صلاحیت‌ها در هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر تبریز به پایان رسید و ماحصل آن رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های شاخص و نام‌آشنا برای شهروندان بود. گروهی از این رد صلاحیت‌ها استقبال و حساسیت هیات نظارت را در سالم‌سازی شورا موثر می‌دانند اما منتقدان بر این عقیده‌اند در بررسی صلاحیت‌ها برخورد سیاسی و سلیقه‌ای دخیل بوده است که نهایتاً منجر به تک‌صدایی و کاهش میزان مشارکت خواهد شد.

بررسی نتایج شورای پنجم تبریز نشان می‌دهد جمع آراء تعدادی از رد صلاحیت‌ شدگان شاخص در انتخابات شورای پنجم تبریز بیش از ۴۰۰ هزار رأی بوده و برخی از آنان به‌سبب پشتوانه‌ی مردمی شانس اول پیروزی در انتخابات پیش‌رو محسوب می‌شدند.

علاوه بر آن تعدادی از بانوان و چهره‌های معروف نیز برای بار اول در انتخابات شورای شهر تبریز نام‌نویسی کرده بودند و رصد فعالیت‌های آنان نشان می‌داد در صورت تایید صلاحیت بدون حضور در لیست‌های انتخاباتی می‌توانند به عمارت ساعت تبریز راه یابند.

باتوجه به حجم گسترده‌ی انتقادات از رویکرد هیات نظارت بر انتخابات تبریز باید دید هیات نظارت استان در مواجهه با کاندیداهایی که با عناوین عقیدتی و سیاسی رد صلاحیت شده‌اند چه‌خواهد کرد و آیا مستندات رد صلاحیت به نامزدهایی که مهر رانت و فساد خورده‌اند ارائه خواهد شد؟

قطعاً از هیات نظارت بر انتخابات تبریز انتظار نمی‌رفت تمام کاندیداها را تایید صلاحیت و اجازه راه‌یابی سوءاستفاده‌گران، رانت‌خواران و مفسدان را به شورای شهر تبریز دهد اما برای مردم این سوال ایجاد شده است که آیا تمام چهره‌هایی که از آنان حمایت می‌کنند و سال‌ها در ارکان مدیریتی و نظارتی حضور داشته‌اند صلاحیت حضور در شورای شهر را هم ندارند؟

انتهای پیام/