دیابت امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد
دیابت امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بیماری دیابت قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است و این بیماری امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد، گفت: پنج و نیم میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش شمس، مجید مبصری، فوق تخصص غدد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کارگاه آموزشی دیابت و فشار خون که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بیماری دیابت و پرفشاری خون اظهار کرد: این ۲ بیماری نام‌های آشنایی برای جامعه و خانواده‌هاست و این نوع بیماری مرگ و میر بالایی دارد و عامل بسیاری از بیماری‌های از جمله سکته‌های قلبی، کوری چشم، نارسایی کلیوی و… است.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون درمان قطعی ندارد، ادامه داد: این نوع بیماری با پیشگیری‌های بموقع و در موارد حاد باید با دارو کنترل شود.

دیابت امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد

مبصری در ادامه با اشاره به اینکه بیماری دیابت قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است و این بیماری امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد، افزود: یکی از مشخصه‌های بارز این بیماری کمبود انسولین است و اگر به‌موقع مراقبت‌ها و تدابیر لازم انجام نشود خطر و تهدید برای کل جهان است و باید اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم با همکاری پزشکان و کادر حوزه سلامت و بهداشت و رسانه‌ها انجام شود.

اختصاص ۱۵ درصد بودجه جوامع غربی برای دیابت

وی یادآور شد: این بیماری‌ها هزینه‌های سنگین و بالایی بر کشورها تحمیل می‌کند به‌طوریکه ۹ تا ۱۵ درصد بودجه در جوامع غربی به دیابت اختصاص داده شده است و در دوران کرونا نیز بیماران زیادی در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

مبصری تصریح کرد: متولیان امر بهداشت و درمان باید با تیم‌های دیابتی، آموزش‌های مستمر و استراتژی‌های ابداع شده و آمادگی‌های لازم این بیماری‌ها را کنترل و مدیریت کنند به‌طوریکه اکنون مادران باردار اگر در دوران بارداری دچار دیابت شوند با مشاوره پزشک مربوطه و کنترل این بیماری می‌توانند فرزندانی سالم بدنیا بیاورند.

وی با اشاره به آمارهای موجود در کل جهان و در خصوص بیماری دیابت متذکر شد: درصد رشد این بیماری در کل جهان افزایش یافته است و در کشور ما نیز در سال ۲۰۲۱ نیز تعداد پنج و نیم میلیون نفر به  این بیماری مبتلا هستند و برآورد می‌شود در سال ۲۰۴۰ بیش از ۹/۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص بیماری فشار خون بیان داشت: بیماری فشار خون اکثرا در افراد بالای ۴۵ سال مشاهده می شود و با افزایش سن فشار خون نیز بیشتر می شود.

وی گفت: فشار خون نیز علل و علائم متفاوتی دارد و باید با توجه به محل، تغذیه بیمار و… درست اندازه گیری و محاسبه شود.

مبصری اظهار امیدواری کرد که با پیشگیری، خود مراقبتی، انجام رژیم غذایی درست، تغییر سبک زندگی، ورزش، کاهش وزن، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات غیرمجاز و استفاده به اندازه از نمک و شکر در سفره غذایی و… بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

پایان پیام/