دو عامل سیاسی و تخصصی مهم‌ترین مشکلات صادرات لبنیات ایران به بازارهای خارجی
دو عامل سیاسی و تخصصی مهم‌ترین مشکلات صادرات لبنیات ایران به بازارهای خارجی
مدیرعامل شرکت شمس لبن ارس با اشاره به مشکل صادرات تولیدات دامی ایران به بازار منطقه به ویژه اوراسیا گفت: واقعیت این است که محصولات لبنی ایران از دو بعد سیاسی و تخصصی دچار مشکل هستند.

به گزارش شمس، توحید موسوی صدر گفت: زمانی که ما تصمیم گرفتیم به بازار منطقه اوراسیا و به ویژه روسیه ورود کنیم، یکسری الزامات و استانداردهایی از طرف روسیه اعلام شده بود که باید رعایت می کردیم. سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو ایران اشرافیتی نداشت که روسیه از نظر استانداردی چه چیزی می خواهد یا ورود چه محصولاتی از نظر آنها ممنوع است.

وی افزود: البته قبل از سال ۹۸ روسیه الزامات و استانداردهایی را اعلام کرده بود، فرض را هم براین گذاشته بودند که سازمان دامپزشکی و غذا و دارو ایران این الزامات را کنترل می کند. اما متأسفانه یکی از محصولات یک واحد تولیدی در تهران دچار مشکل شد و سازمان امنیت غذایی روسیه در آن آلودگی تشخیص داد. همین موضوع هم بازتاب منفی زیادی به همراه داشت به طوری که روسیه سخت گیری های خود را به شدت افزایش داد. بعد از آن هم متأسفانه کشور بلاروس هنگام تدوین موافقتنامه ایران و اوراسیا که ۹ ماه طول کشید، کارشکنی های زیادی انجام داد تا جلوی حضور محصولات لبنی ایران در منطقه را بگیرد.

مدیرعامل شرکت شمس لبن ارس اضافه کرد: کشور بلاروس محصولات لبنی ایران را به عنوان رقیب محصولات خود در منطقه می داند. البته این کشور از نظر کمی و کیفی توان رقابت با محصولات لبنی ایران را ندارد. ولی چند مورد مشکل و نقطه ضعف در صنعت لبنیات ایران به وجود آمد که آنها با بزرگ نمایی این مشکلات تا جایی که می توانستند فشار آوردند و کارشکنی کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار ضعیف است افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی آن طور که باید فعال نیستیم و نتوانستیم امتیاز بازار لبنیات روسیه را بگیریم. در عوض جمهوری آذربایجان از طریق شرکتی که تحت لیسانس فدراسیون روسیه کار می کند، توانست این امتیاز را به دست آورد. هر چند این شرکت به لحاظ ساختار، تخصص و لجستیک حتی به اندازه انبار واحدهای تولیدی ایران هم نیست ولی به هرحال براساس برخی مراودات سیاسی این امتیاز را از روسیه گرفت و متأسفانه بسیاری از محصولات لبنی ایرانی را خریداری و بعد از بسته بندی مجدد به نام خودشان به بازار روسیه صادر می کنند.

موسوی صدر در خصوص دومین مشکل پیش روی صادرات لبنیات ایران نیز گفت: مشکل بزرگ دیگر ایران در این حوزه، عدم توسعه گاوداری های صنعتی است. گاوداری های ایران اغلب به صورت قطبی و سنتی اداره می شود. یا به عنوان نمونه، ۵۰ درصد شیری که وارد چرخه صنعت لبنیات ایران می شود، به صورت جمع آوری سنتی و غیراستاندارد است. همین مسائل باعث نگرانی امنیت و سلامت غذایی در روسیه و دیگر کشورها شده و کشوری مثل بلاروس هم به آن دامن می زند.

وی عدم ثبات در اقتصاد و تصمیم های ناگهانی در اعمال محدودیت های صادراتی و ضعف دیپلماسی اقتصادی را به عنوان مهم ترین عوامل سیاسی مشکل صادرات لبنیات ایران دانست و در خصوص بعد تخصص آن هم گفت: در کل دنیا امنیت غذایی توسط یک سازمان نظارت و کنترل می شود. ولی در کشور ما دو سازمان این کار را انجام می دهد.

مدیرعامل شمس لبن در ادامه افزود: کدی هست به نام کد IR که سازمان دامپزشکی ایران برای تولیدات دامی صادر می کند. کد دیگری به نام QR یا IRC وجود دارد که از طرف سازمان غذا و دارو برای همین محصولات صادر می شود. همین موضوع برای صنایع و تولیدات دامی و کشاورزی ما تبدیل به مشکل شده است.

وی در پایان با اشاره به دید منفی مقامات امنیت غذایی روسیه و تبلیغات منفی برخی کشورها نسبت به ضعف های ساختاری صنعت لبنیات ایران افزود: از آنجایی که هر سازمان وظایف خود را انجام می دهد و هیچ سازمان یا نهادی وجود ندارد که به عنوان نهاد مرجع به مسائل و مشکلات رسیدگی کند، هیچ تلاشی هم آن طور که باید برای تغییر دیدگاه روسای سازمان های امنیت غذایی کشورهای منطقه از جمله روسیه که بازار بزرگ ما است صورت نمی گیرد. در نتیجه آنها چنین تلقی می کنند که واحدهای تولیدی ایران در سطح پایینی هستند.

انتهای پیام /