دولت باید به کالاهای اساسی ارز دولتی پرداخت کند/ قشر آسیب‌پذیر جامعه شناسایی شده‌اند
دولت باید به کالاهای اساسی ارز دولتی پرداخت کند/ قشر آسیب‌پذیر جامعه شناسایی شده‌اند
آقاپور گفت: باید در زمان پرداخت یارانه ناشی از تسعیر نرخ ارز، 50 درصد به بنگاه های اقتصادی و 50 درصد به خانوار پرداخت شود.

به گزارش شمس، معصومه آقاپور با اشاره به تغییر نظر دولت برای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، گفت: فرضیه‌های متفاوتی درباره اینکه پرداخت ارز دولتی کامل حذف و یا کامل پرداخت شود مطرح شده که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح و درباره آن تصمیم گیری نهایی می‌شود.

وی افزود: مجلس پیگیر سناریوهای متفاوت دولت برای تخصیص ارز دولتی است تا مشخص شود این یارانه چگونه به مردم پرداخت می‌شود.

نماینده مردم شبستر با بیان اینکه دولت باید به ۵ کالای اساسی استراتژیک همانند گندم ارز دولتی پرداخت کند، ادامه داد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مابقی کالاها باید حذف و نرخ تسعیر ارز باید محاسبه و به قشر آسیب پذیر پرداخت شود.

وی تاکید کرد: دولت در بسیاری از کالاها یارانه پرداخت می‌کند، اما زمانی که به دست مصرف کننده می رسد با ارز نیمایی و ارز آزاد محاسبه می‌شود.

آقاپور با بیان اینکه قشر آسیب پذیر جامعه کاملا شناسایی شده و اطلاعات آن در سایت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجود است، افزود: باید در زمان پرداخت یارانه ناشی از تسعیر نرخ ارز، ۵۰ درصد به بنگاه های اقتصادی و ۵۰ درصد به خانوار پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر تمام یارانه حاصل از مابه التفاوت نرخ ارز به خانوار پرداخت شود سبب ایجاد افزایش حجم نقدینگی و تورم می شود، اما اگر ۵۰ درصد به تولیدکننده پرداخت شود صرف هزینه آب، برق، نهاده های اولیه تولید و مالیات می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های متغیر، غیرمتغیر و سربار تولید در قیمت فروش آن تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: مصرف کننده و تولیدکننده باید کنار یکدیگر دیده شوند، چراکه این موضوع سبب می‌شود رشد اقتصادی حاصل و تورم و بیکاری کاهش یابد و حمایت از مصرف کننده اتفاق بیفتد.