دامداران سنتی درحال ورشکستگی‌اند/ یارانه نهاده‌های دامی را واحدهای غیرفعال می‌گیرند
دامداران سنتی درحال ورشکستگی‌اند/ یارانه نهاده‌های دامی را واحدهای غیرفعال می‌گیرند
فرجی‌آزاد گفت: ادامه تولید در واحدهای سنتی در شرایط کنونی به صرفه نبوده و دامداران مجبور به حذف دام‌های مولد و آبستن خود و در حال ورشکستگی‌اند.

به گزارش شمس، «هادی فرجی‌آزاد» در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تولید مواد پروتئینی دامی در سطح کشور و به ویژه آذربایجان‌شرقی برابر آمارهای رسمی بیش از ۷۰ درصد در واحدهای سنتی و نیمه صنعتی و کمتر از ۳۰ درصد در واحدهای صنعتی انجام می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کمبود منابع ارزی، نهاده‌های یارانه دار صرفاً به واحدهای صنعتی و به مقدار کم به صورت کنسانتره به واحدهای سنتی تخصیص داده شد که منجر به ایجاد آشفتگی در تولید مواد پروتئینی شد.

وی توضیح داد: واحدهای خرد و سنتی که از دایره حمایت‌های دولتی خارج شده بودند با افزایش قیمت مواد خشبی و نهاده‌های دامی هزینه‌های تولیدشان بالاتر رفته بود ولی قیمت شیر و گوشت متناسب با افزایش هزینه‌های تولید افزایش نیافته بود که در نتیجه منجر به ورشکستگی و حذف دام‌های مولد و آبستن در واحدهای سنتی و نیمه صنعتی که دیگر توجیه اقتصادی نداشتند، شد.

در آینده نزدیک ناچار به واردات دام مولد از خارج کشور خواهیم شد

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در نتیجه حذف دام‌های مولد و آبستن در واحدهای نیمه صنعتی و سنتی، کشور دچار کمبود ذخایر ژنتیکی دام شده و ناچار به واردات دام مولد از خارج کشور خواهیم شد، تصریح کرد: ارزی که بابت خرید دام‌های مذکور خواهد شد از ارز صرفه‌جویی شده از عدم تخصیص به واردات نهاده‌ها برای واحدهای سنتی بیشتر است.

وی در خصوص مشکلات اصلی دامداران سنتی و نیمه صنعتی استان گفت: کنسانتره دامی تحویلی با کیفیت پایین بوده و مقدار آن نیز کم است و نیازهای دام را کفاف نمی‌کند. دامداران اغلب مجبور به خرید کنسانتره با کیفیت بالا از بازار آزاد هستند که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

فرجی آزاد با اعلام اینکه به علت کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی شدید در سال گذشته و سال جاری مواد خشبی و علوفه بسیار گران قیمت شده است، تصریح کرد: قیمت شیر و گوشت متناسب با افزایش نهاده‌ها افزایش نیافته است، به ویژه در روستاها واحدهای جمع‌آوری شیر به دلیل نیاز دامداران به پول، شیر را به قیمت پایین‌تر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند.

دامداران در حال ورشکستگی هستند

وی متذکر شد: عدم پرداخت تسهیلات کم بهره به واحدهای سنتی و نیمه صنعتی در داخل محدوده روستا، نیاز دامداران به نقدینگی را تشدید کرده است به ویژه تسهیلات تکلیفی تخصیصی به استان از بابت خشکسالی نیز مانند سنوات گذشته به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود و واحدهای نیمه صنعتی و سنتی از دریافت آن محروم مانده‌اند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: برخی از واحدهای صنعتی دارای پروانه و مجوز اکنون غیر فعال بوده یا با ظرفیت کم به فعالیت مشغول می‌باشند ولی به خاطر داشتن مجوز، تسهیلات و نهاده‌های دامی یارانه دار دریافت می‌کنند که در نهایت نهاده‌های تخصیصی در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

وی افزود: ادامه تولید در واحدهای سنتی در شرایط کنونی به صرفه نبوده و دامداران مجبور به حذف دام‌های مولد و آبستن خود و در حال ورشکستگی‌اند.

فرجی آزاد با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دام‌های ماده کشتار شده مربوط به دام‌های حذفی است، هشدار داد: نتیجه چنین حذف دام‌ها در چند ماه آینده با کمبود و گرانی شیر و گوشت خود را در جامعه نشان خواهد داد.

وی پیشنهادی نیز در خصوص نحوه توزیع نهاده‌های دامی داشت و یادآور شد: نهاده‌های دامی در حال حاضر براساس پلاک گوش تحویل داده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم نهاده‌ها بر اساس مقدار و میزان تحویل شیر به واحدهای لبنی توزیع شود و یارانه نقدی نیز به واحدهای دامی تولید گوشت بر اساس میزان تحویل گوشت به کشتارگاه پرداخت شود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: تسهیلات مربوط به خشکسالی در اختیار جهاد کشاورزی برای تمام دامداران با رعایت ۷۰ درصد واحدهای سنتی و نیمه صنعتی و ۳۰ درصد واحدهای صنعتی توزیع و پرداخت شود تا ضمن رعایت عدالت در میان تولید کنندگان انگیزه تولید بالا رود و از تهدیدات نیز کاسته شود.

انتهای پیام/