خسارت ۱۶۷ هزار میلیارد تومانی سالانه اعتیاد
خسارت ۱۶۷ هزار میلیارد تومانی سالانه اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه توازن کاهش عرضه بر تقاضا در ۲ بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، گفت: خسارت‌های وارده توسط این پدیده شوم به کشور در هر سال معادل 167 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

به گزارش شمس، امیر رنجبر صبح امروز در نشست علمی تخصصی به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در تالار شهید باکری تبریز ضمن اشاره به شیوع گسترده اعتیاد به مواد مخدر در دنیا و اوضاع نگران‌کننده است، اظهار کرد: سازمان ملل طبق آخرین ارزیابی‌ها در یک دهه، اعلام کرده ۲۸۴ میلیون نفر در دنیا حداقل یک‌بار در طول زندگی مواد مصرف کرده‌اند که ۲۶ درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: طبق آخرین بررسی‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال با شیوع ۵.۶ درصد، در کشور خودمان ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد هست.

رنجبر با اشاره به موقعیت ژئوپولیتیک ایران که هم‌جوار با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر  است، گفت: اخیراً نیز مواد روان‌گردان و قرار گرفتن کشورمان در مسیر اصلی ترانزیت، متأسفانه با مشکل اعتیاد روبه‌رو هستیم.

وی  خاطرنشان کرد: ایران در جهاد مبارزه با مواد مخدر چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است که در واقع این پدیده شوم و خانمان‌برانداز مواد مخدر به‌عنوان چهارمین بحران، نسل بشریت را درگیر کرده است.

رنجبر در ادامه گفت: مواد مخدر جزء مؤلفه‌هایی است که تمام گروه‌های اجتماعی را درگیر می‌کند و تنها راهکار پیشگیری و از بین رفتن معضل اعتیاد، کاهش تقاضاست که این موضوع نیز بااطلاع رسانی و آگاهی دادن به خانواده‌ها میسر خواهد شد و تا زمانی که طرح و برنامه‌ای در این مورد نداشته باشیم موفق نخواهیم بود.

وی متذکر شد: پیشگیری از اعتیاد یک ضرورت است که شما فعالان و اعضای تشکل‌ها که در اینجا حضور دارید می‌توانید با همکاری با ما و مرکز مشاوره دانشگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در امر پیشگیری مؤثر باشید.

مصرف مواد مخدر در ۴ سطح طبقه‌بندی می‌شود

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی نیز با اشاره به این نگاه قدیمی که مصرف مواد مخدر جرم است، ابراز کرد: مصرف مواد مخدر باوجود اینکه امروزه به‌عنوان بیماری شناخته می‌شود و اختلالات سوءمصرف مواد مخدر مطرح می‌شود اما هنوز هم همان تعریف قدیمی در ذهنیت عموم مردم پابرجاست و تا زمانی که این ذهنیت‌ها اصلاح نشوند حل این موضوع به‌سختی صورت خواهد گرفت.

مجید علیلو با بیان اینکه وظیفه دولت بستن گیت‌های ورود مواد مخدر است، گفت: نهادهای ترک اعتیاد که عمومأ از دل مردم و به‌صورت خصوصی در حال فعالیت هستند، متأسفانه زیاد در این امر موفق نیستند و در بهترین حالت اگر تمام شرایط لازم برای ترک اعتیاد فرد محیا باشد بعد از گذشت ۲ سال تنها ۲۰ درصد افراد به معنی واقعی از این بیماری نجات پیدا می‌کنند و ۸۰ درصد آنها دوباره به اعتیاد روی می‌آورند.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر در چهار سطح طبقه‌بندی می‌شود که اولین “مورد مصرفی” است که آن را به رسمیت شناخته و پذیرفته‌اند، به‌طور مثال می‌توان به سیگار و در بعضی کشورها مواد مخدر گل اشاره کرد، مورد بعدی “مصرف” است که مقداری فراتر از حالت معمول است و فرد گاهی دوباره به سمت آن کشیده می‌شود، سطح بعدی حالتی است که از لحاظ روان‌شناسی گفته می‌شود فرد به وابستگی فیزیکی دچار شده است و سطح آخر “اعتیاد” است که علاوه بر وابستگی در صورت عدم مصرف مواد مخدر به دردهای بدن و خماری و … دچار می‌شود.

بسیاری مشکلات از سبک زندگی نادرست سرچشمه می‌گیرند

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشجویی نیز طی سخنانی یادآور شد: بسیاری مشکلات از سبک زندگی غلط و نادرست سرچشمه می‌گیرند، متأسفانه ما از مهرماه طبق بررسی‌ها شاهد مصرف سیگار و الکل بین دختران دانشجو به‌ویژه خوابگاهی هستیم که در طول تاریخ، مصرف مواد مخدر بیشتر در بین پسران مشهود است اما اکنون گاهی شاهد عکس این قضیه هستیم و درمواردی مصرف دختران حتی بیشتر از پسران است.

جلیل باباپور خیرالدین با اشاره به اینکه در مرکز مشاوره دانشگاه، دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها مشاوره‌های حضوری انجام می‌شود و بالغ‌بر ۳۵ مشاور در این مراکز در حال فعالیت هستند، گفت: کانون همیاران سلامت روان جزء کانون‌های زیر نظر مرکز مشاوره و سبک زندگی است که وظیفه اصلی آن پیشگیری اولیه آسیب‌های اجتماعی است و در بین دانشجویان نقش روشن‌گرانه و مثبت دارد.

وی ادامه داد: کانون همیاران سلامت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خوابگاه‌ها کارگاه‌های آموزشی مختلف برگزار می‌کنند. در کنار کانون ما تصمیم بر این داریم از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته روان‌شناسی کمک گرفته و با گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، به مربیان و مدرسان همیاران سلامت تبدیل بشنوند.

این نشست تخصصی به همت مدیریت امور اجتماعی دانشگاه تبریز و با حضور فعالان دانشجویی، تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و کانون همیاران روان دانشگاه تبریز برگزار شد.

پایان پیام/