جذبه و عشق حسینی نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود
جذبه و عشق حسینی نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز گفت: جذبه و عشق حسینی نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود، در اربعین حوادث و تحولاتی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود این نور تلألوش بیشتر شود.

به گزارش شمس، حجت الاسلام سعید علیزاده در خصوص روز اربعین اظهار کرد: حماسه‌ی اربعین یکی از حماسه های مطرح در جهان اسلام است برای اینکه تأثیرات بسزا و بی بدیلی دارد.

وی تاکید کرد: اصل بحث حماسه‌ی اربعین از حضرت زینب(س) شروع می‌شود با قطع نظر از اختلافات روایی و تحلیل‌ها، حضرت زینب(س) در اربعین اول و دوم حضور داشته است و آغازگر حرکت اربعین حسینی بوده است.

وی افزود: حرکت حضرت زینب(س) به سوی قبر برادرش و حضور آن حضرت و صحابه‌ی با وفای رسول خدا(ص)، جابر بن عبدالله انصاری و همراهش عطیه بر سر مزار امام حسین (ع) شاید در نظر برای ما چندان اهمیت نداشته باشد به دلیل اینکه بحث اربعین و چله گرفتن برای مسلمانی که از دنیا می‌روند یک امر عادی است، اما این حرکت توسط خواهر امام حسین (ع) و صحابه‌ی ایشان ما را به اندیشه وا می‌دارد که چرا آن‌ها در آن شرایط خفقان خود را با زحمت به سر قبر امام خود رساندند.

وی ادامه داد: ما باید این موضوع را در بستر زمانی تاریخی خود بررسی کنیم که بعد از شهادت امام حسین(ع) و حادثه‌ی عاشورا چه فضایی در جهان اسلام به ویژه در منطقه شامات و عراق حاکم شد و اهمیت و آثار این حرکت باید به لحاظ تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد.

علیزاده، افزود: شاید الان برای ما قابل درک نباشد که حضور در مزار امام حسین(ع)، چهل روز بعد از حادثه‌ی عاشورا باتوجه به شرایط پیروزی دشمنان اهل بیت علیهم السلام با چه شرایط سختی مواجه بوده و در حقیقت یک کار بسیار شجاعانه‌ای بوده است، یعنی خطر اربعین، گرفتن برای امام حسین(ع)، کمتر از خطر حضور در کربلا نبود برای اینکه حادثه‌ای رخ داده و حماسه‌ی اربعین می‌خواهد این حادثه را یادآوری کرده و استمرار دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: در مجلس شام که فضا به نفع یزید بود، وقتی که حضرت زینب(س) و امام سجاد (ع) خطبه خواندند فضا به نفع اسلام ناب و امامت خاتمه پیدا کرد و آن خطبه‌ها موجب شد حقانیت امام حسین(ع) و مظلومیت وی در آن مجلس بر همگان آشکار شود.

نام و یاد حسین مشعل راه زندگی

وی یادآورشد: جریان اربعین با پایه گذاری این‌گونه می‌خواهد به شیعیان در کالبد زمان درسی بدهد و آن درس این است که نباید راه پرفروغ امام حسین(ع) فراموش شود و به لحاظ تاریخی باید این راه که فریادرس بی پایان علیه ظلم و بیداد ستمگران است امتداد پیدا کند.

وی گفت: انقلاب اسلامی موجب تحول در ایران، منطقه و جهان شد، تاثیر انقلاب اسلامی طوری است که مردم عراق در جنگ هم دلشان با ایران بود حتی خود آنان جنگ ایران و عراق را جنگ میان مردم عراق و ایران نمی‌دانند بلکه آن‌ را جنگ بین حاکم وابسته به آمریکا و خود آمریکا با مردم و حاکمیت ایران اسلامی می‌دانند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: بعد از سقوط صدام که زمینه فراهم شد دیدیم ایده‌های انقلاب ما به کشور عراق نزدیک است و سنی‌های عراق هم در اثر زندگی مسالمت‌آمیز با شیعیان افکارشان به آن‌ها نزدیک بود موجب شد این پیام بیشتر دریافت شود و آزادی‌های مذهبی، زیارتی و گردشگری در حوزه‌ی مذهبی هم گسترش پیدا کرد و ارتباطات وثیق شد.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص های مهم در حوزه‌ی گردشگری امکان زیارتی بود که از هر جهت ملی و دینی برای حضور زائران غیر عراقی در عراق زمینه فراهم شد و با جلوداری علما و با تبیین‌های درستی که داشتند یادآور این مسئله شدند که اربعین باید حق مطلبش ادا شود.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: امروزه به لطف خدا اربعین یک حرکت فرا مذهبی و فرا دینی شده است یعنی صرفا یک حرکت اسلامی و شیعی نیست، بلکه حرکت فرا اسلامی و جهانی است، که میان آزادگان جهان مشترک است.

وی یادآور شد: البته به لحاظ بستر سازی امنیتی و ایجاد وحدت بین آزادگان منطقه، به ویژه ایران و عراق سردار شهید سلیمانی نقش اول در تحکیم پایه‌های اربعین امروزی را داشت و باعث شد نهضت و حماسه‌ای به نام اربعین حسینی با راهپیمایی عظیمی شروع شود و ترکیب آن فراتر از زائران ایرانی و عراقی باشد.

شعر و شور اربعینی

وی افزود: در اربعین امسال یکی از مسئولین ارشد عراق گفت ما از ۸۰ ملیت زائر داریم که صرفا همه‌ی آن‌ها مسلمان نیستند.

وی ادامه داد: این موضوع زمینه نادرست بودن ادعای کسانی که استدلال می‌کردند که ما بعید است بتوانیم در میان تمام بشریت اتحاد و اشتراکی ایجاد کنیم و علیه ظلم قیام کنیم فراهم آورد و همچنین نشان می‌دهد که ملت ها باید با ایده‌ی عدالت خواهانه حول محور امام حسین(ع) جمع شوند و علیه ظلم و ستم جهانی قیام کنند و بستر ظهور امام زمان(عج)را که همه‌ی ادیان به آن معتقدند فراهم کنند.

علیزاده بیان کرد: یکی از گمانه زنی‌های منشأ ویروس کرونا و ایجاد برخی بحران‌های دیگر که اگر عمدی بوده باشد، تحت الشعاع قرار دادن حماسه‌ی اربعین بوده است چون اکنون چشم همه‌ی جهانیان به سمت حرکت عظیم اربعین و بازتاب‌های ناب آن است که به چالشی علیه قدرت‌های استکباری، لیبرالی و جریان سکولار تبدیل شده است.

وی در خصوص اینکه چه حسی باعث می‌شود هر ساله این همه زائر از جای جای دنیا راهی کربلا شوند گفت: مردم عاشق می‌شوند و در طول سال‌های زندگی خود مثل و مانندی برای این عشق پیدا نمی‌کنند، در نتیجه یکی از دلایلی که امسال نسبت به سال گذشته زائر در عراق دوبرابر شده، این است که تأثیر این اعتقاد عاشقانه به امام حسین(ع)، را در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی خود و ارتقای عقاید دینی و جمعی خود می‌بینند و همچنین اربعین موجب بازگشت به اصالت و هویت دینی و ارزش‌ها می‌شود و حس آرامش بی‌نهایت به انسان‌ها می‌دهد و چه بسا مشکلات زندگی و محیطی حل می‌شود و مردم این را درک می‌کنند که وقتی اربعینی می‌شوند حوادث سوء کمتر می‌شود و انسانیت و عدالت در جامعه بیشتر می‌شود.

علیزاده متذکر شد: عراقی‌ها یک سال تمام حاصل کار و تلاش خود را در راه اربعین خرج می‌کنند و ایرانی می‌خواهد از آن‌ها جا نماند و این باعث می‌شود زائر و موکب‌زن ایرانی در کربلا زیاد شود و ایرانی‌ها به کمک عراقی‌ها بروند.

وی در پایان گفت: شور و حماسه‌ای که در کربلا موج می‌زند برای جوانان بسیار جذاب است بهترین کس برای الگو قرار دادن جوانان امروزی، امام حسین و حضرت ابوالفضل و شهدای کربلا است که هیچ الگویی جای آن‌ها را نمی‌دهد، جوانان ما عاشق امام حسین و یاران او هستند امید است که بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای تقویت آزادگی،  وفاداری به امام زمان (عج)، و جهان عدالت و جهان اسلام استفاده کنیم.

انتهای پیام /