تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای افتتاح شد
تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای افتتاح شد
پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش شمس، با بهره برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شد.

همچنین مرحله نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی که ۲۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده به میزان پنج میلیون متر مکعب آبگیری شده تا مردم میانه و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و در تابستان که به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی و چاه ها که از منابع اصلی تامین آب شرب میانه هستند دچار تنش آبی و کمبود آب نشوند.

در جریان سفر رئیس جمهور به استان، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد گرمی چای در نظر گرفته شد، سدی که کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷.۵ میلیارد تومانی آغاز شده بود به دلیل نبود اعتبار و عدم تزریق به موقع پول تعطیل شده بود.

هزینه به روز شده برای تکمیل این سد حدود هزار میلیارد تومان است و با تصویب اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی در سفر نخست رییس جمهور به آذربایجان شرقی، این سد دوباره فعال شده و قرار است تا پایان سال به صورت کامل به بهره برداری برسد.

از مجموع ۴۵۰ میلیارد تومانی که برای این سد در سفر رئیس جمهور مصوب شده ۲۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه کشور و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ تامین می شود و تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به صورت نقد و ۲۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و در مجموع ۱۶۰ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان از محل سازمان برنامه کشور تخصیص یافته و مجوز ۱۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه به صورت نقد و اسناد خزانه دریافت شده است.

طرح آبرسانی به میانه از این سد که همزمان با سد گرمی چای در سال ۸۶ آغاز شده تا سال ۹۳ به دلیل نبود اعتبار به طور کامل راکد مانده بود و هرچند اقداماتی در بین سال های ۹۳ تا ۹۷ صورت گرفت اما پیشرفت چندانی نداشت و این در حالی بود که کمیت و کیفیت آب شرب میانه هر روز بدتر می شد و در فصل گرما، تامین آب شرب این شهر با مشکل مواجه می شد.

این طرح شامل آبگیری سد گرمی چای، خط لوله انتقال از سد به تصفیه خانه به طول ۶.۵ کیلومتر، تصفیه خانه با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و خط لوله انتقال ۴۳ کیلومتری از تصفیه خانه به میانه تعریف شده بود.

میزان مصرف آب شرب شهر میانه حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون مترمکعب در ماه است و روزانه ۳۴ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می شود که با آبگیری سد گرمی چای و انتقال آن به تصفیه خانه تازه تاسیس از طریق خطوط لوله آب، میانه در تابستان امسال مشکل سال های قبل را نخواهد داشت و دولت برای طرح تصفیه خانه و خط انتقال حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

انتهای پیام/