کاهش ده درصدی ازدواج و افزایش ۸ درصدی طلاق در آذربایجان‌شرقی/ تجلیل از جوانان برتر حوزه‌های مختلف
کاهش ده درصدی ازدواج و افزایش ۸ درصدی طلاق در آذربایجان‌شرقی/ تجلیل از جوانان برتر حوزه‌های مختلف
تقی‌زاده در نشست با اصحاب رسانه از تجلیل از جوانان برتر حوزه‌های مختلف به مناسبت هفته “جوان” خبر داد.

به گزارش شمس، امیر تقی‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جوان اظهار داشت: یک میلیون و ۳۰۴ هزار جمعیت جوان استان است که از این آمار ۶۴۴ هزار و ۲۸۱ نفر دختر و ۶۶ هزار و ۹۵ نفر پسر هستند.

وی در خصوص برنامه‌های هفته جوان عنوان کرد: برگزاری جشن تجلیل از ۱۲ جوان نمونه، برگزاری کارگاه آموزشی قبل از ازدواج، برگزاری نشست صمیمی با جوانان، برگزاری برنامه‌ توسط سازمان‌های مردم نهاد شهرستان‌ها و … برپا خواهد شد. همچنین از ۱۳ جوان مدافع امنیت تجلیل خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان ادامه داد: امسال هفتمین جشنواره سرباز جوان هم برگزار و از ۱۷ سرباز فداکار تجلیل خواهد شد، همچنین تعداد خانه‌های جوان در استان ۲ خانه جوان است اما با ساخت و اجاره چندین خانه جوان این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به طرح‌هایی مانند رویداد جامعه پرداز گفت: این طرح توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد در راستای شناسایی افراد فعال در حوزه ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

تقی‌زاده تصریح کرد: همچنین در طول هفته جوان برابر با ضوابط برای سربازانی که در این هفته ازدواج می‌کنند هم در نیمه اول این هفته و هم در نیمه دوم مرخصی اعطا خواهد شد.

وی در خصوص عملکرد معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان توضیح داد: خوشبختانه برای ششمین سال پی در پی معاونت فرهنگی و امور جوانان استان در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

تقی‌زاده با اشاره به آسیب‌های جوانان عنوان کرد: ما با یکسری آسیب‌های ظاهری مانند طلاق، اعتیاد و… هستیم و از سوی دیگر با یکسری آسیب‌های نوپدید مانند ترجیح منافع شخصی به منافع جمعی است؛ به طور مثال جوانی که یک شبه از طریق بورس و… ثروتمند می‌شود به دنبال رسیدن یک شبه به همه چیز است و یا جوانی که به دنبال قبولی یک شبه در کنکور است که باعث می‌شود به سراغ قرص‌های مخدر برود.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد کار وجود دارد اما کسی مایل به انجام آن کار نیست زیرا با وضعیت اقتصادی همه می‌خواهند یک شبه درآمد داشته باشند و یا اعتماد به نفس برای شروع کار جدید وجود ندارد که انتظار داریم اصحاب رسانه برای تغییر این دیدگاه‌ کمک حال ما باشند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان توضیح داد: اشتغالزایی را باید سازمان صمت و جهاد کشاورزی و دستگاه‌های خدماتی انجام دهند و رسالت ما پایش مشکلات و مطالبه‌گری است که این کار را انجام می‌دهیم اما در حال حاضر در پیک جوانی هستیم که هرقدر هم کار انجام شود باز هم کم است.

در ادامه سعید همتی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان هم در این جلسه اظهار داشت: در سال ۹۵ بیش از ۷ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال بودند که بر همین اساس رتبه ششم پیری جمعیت را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس همان آمار جمعیت سنی ۱۵ تا ۶۵ سال در استان ۷۰ درصد بود که جمعیت فعال محسوب می‌شدند و در حال حاضر فعالترین جمعیت را داریم اما جمعیت پیری ما نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و این یک زنگ خطر بزرگ است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان با بیان اینکه در ۹ ماهه اول امسال ۲۰ هزار و ۴۴۵ ازدواج ثبت شده عنوان کرد: آمار ازدواج ۱۰.۱ درصد کاهش داشته است و همچنین ۷ هزار و ۴۸۲ طلاق در استان داشته‌ایم که ۸.۳ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج مردان در استان ۳۰ سال و میانگین سن زنان ۲۴.۸ سال، میانگین سن طلاق در مردان ۳۸ سال و میانگین سن زنان ۳۲ سال است. ۹.۴ طلاق‌ها مربوط به سال اول زندگی و حدود ۴۰.۵ درصد زیر ۵ سال است. همچنین نرخ باروری در آذربایجان‌شرقی ۱.۵ فرزند به ازای هر مادر می‌باشد.

انتهای پیام /