ازدواج اولویت ۱۵ هزار شاغل مجرد در ادارات آذربایجان‌شرقی نیست
ازدواج اولویت ۱۵ هزار شاغل مجرد در ادارات آذربایجان‌شرقی نیست
معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی گفت: طبق آمار ۱۵ هزار شاغل مجرد در ادارات استان وجود دارد که ازدواج اولویت اول آنها نیست و بیشتر آنها به دلایل شرایط اجتماعی و فرهنگی و حاکم بر چرخه ازدواج تمایلی به ازدواج ندارند.

به گزارش شمس، امیر تقی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار یکی از رسانه‌های محلی خاطرنشان کرد: از این رو باید با فرهنگ سازی و تسهیل ازدواج و اعطای امتیازهای مختلف به جوانان مجرد، این چالش را در مسیر برطرف شدن قرار دهیم.

وی اضافه کرد: اقدامات دولت سیزدهم در مقایسه با دولت های قبل در حوزه ازدواج جوانان بهتر شده و تسهیلات متنوع و خوبی برای جوانان داده می شود، کمیته سامان ازدواج تشکیل یافته، پرداخت وام تسهیل شده میزان وام افزایش قابل توجهی یافته و اقدامات خوبی در قالب نهضت ملی مسکن برای جوانان انجام شده است اما در راس همه این موارد، باید به مسایل فرهنگی توجه بیشتر شود.

تقی زاده با بیان اینکه چالش ها و آسیب های جوانان بر اساس نیازهای این قشر بروز می کند، اظهار کرد: آموزش‌ها، راهکارها و برنامه‌های مقطعی نمی‌تواند چالش‌ها و آسیب‌های حوزه جوانان را برطرف کند و رفع مشکلات این حوزه نیازمند برنامه ای جامع، مدون و متوالی است.

اقدامات دولت سیزدهم در مقایسه با دولت های قبل در حوزه ازدواج جوانان بهتر شده و تسهیلات متنوع و خوبی برای جوانان داده می شود، کمیته سامان ازدواج تشکیل یافته، پرداخت وام تسهیل شده میزان وام افزایش قابل توجهی یافته و اقدامات خوبی در قالب نهضت ملی مسکن برای جوانان انجام شده است اما در راس همه این موارد، باید به مسایل فرهنگی توجه بیشتر شود.

وی اظهار کرد: افراد ۱۸ تا ۳۵ سال، جزو قشر جوان جامعه محسوب می شوند و در این دوران با آسیب ها و چالش های متعددی روبرو هستند که از مهم ترین آنها می توان به اشتغال، ازدواج، مسکن، مشکلات هویتی، فضای مجازی و گسست نسلی اشاره کرد که اگر برای رفع آنها برنامه ریزی اصولی صورت نگیرد این مشکلات گسترده تر می شود.

وی به برنامه های دولت برای اشتغال جوانان و فراهم کردن تسهیلات برای آنها در این زمینه اشاره کرد و افزود: اشتغال شاه کلید رفع بسیاری از مشکلات حوزه جوانان است از این رو در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده هستند که اگر مشکل اشتغال جوانان برطرف شود آسیب هایی که جوانان را تهدید می کند نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

تقی زاده اضافه کرد: چالش دوم حوزه جوانان موضوع ازدواج آنهاست که معتقدیم این چالش با موضوع اشتغال در ارتباط مستقیم است، اگر جوانی شغل داشته باشد مشکل ازدواج نیز در صورت فراهم بودن شرایط، برطرف می شود البته این به معنی رفع کامل این چالش نخواهد بود زیرا که بسیاری از جوانان پس از یافتن شغل، به دلیل ترس از ازدواج و مشکلات فرهنگی، همچنان از ازدواج و تشکیل خانواده گریزان هستند.

تقی زاده رفع مشکلات، چالش ها و آسیب های حوزه جوانان را در گرو خارج شدن از نگاه سنتی به این حوزه قلمداد کرد و گفت: اگر خواهان رفع مشکلات جوانان هستیم باید برای تمام مقاطع جوانی برنامه داشته باشیم، برای اوقات فراغت آنها، نشاط اجتماعی و لحظه لحظه جوانان برنامه ریزی کرده و فضای مناسبی برای آنها فراهم کنیم.

جوانان اطلاع درستی از هویت قومی، ملی و دینی ندارند

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، مشکلات هویتی را از دیگر چالش های قشر جوان و نوجوان اعلام کرد و گفت: باید تعریف مشخصی برای هویت جوانان داشته باشیم جوان امروز به رغم برخورداری از امکانات رفاهی مختلف، اطلاع درستی از هویت قومی، ملی و دینی ندارد.

وی اظهار کرد: نسل جوان امروز، نیازهای مختلفی دارد که باید به تمام این نیازها پرداخت کنیم، نیازهای جوانان اگر مورد توجه قرار نگیرد جوان با گزینه هایی که مقبول نیست جای آنها را پرخواهد کرد و این برای جامعه آسیب زا خواهد بود.

وی بیان کرد: جوانی که تورم شدید را تجربه کرده آینده را تیره و تار می بیند و برنامه ای برای آینده خود ندارد از این رو در کام لذت های آنی و زودگذر فرو می رود، نمونه آن رانندگی پرخطر، اعتیاد و انحرافات جنسی است.وی بیان کرد: جوانی که تورم شدید را تجربه کرده آینده را تیره و تار می بیند و برنامه ای برای آینده خود ندارد از این رو در کام لذت های آنی و زودگذر فرو می رودکه نمونه آن، رانندگی پرخطر، اعتیاد و انحرافات جنسی است از این رو باید تلاش کنیم که دغدغه های اقتصادی جوانان کمتر شود تا در دام آسیب های اجتماعی نیافتند.

تقی زاده گفت: اعتیاد از خطرناک ترین آسیب های اجتماعی است که جوانان را تهدید می کند، جوانان به دلایل مختلف به این پدیده شوم اجتماعی دچار می شوند، قرار گرفتن در محیط های ناامن، خوشگذرانی های زود گذر و موارد دیگر جوان را به این سمت سوق می دهند از این رو باید زمینه های انحراف جوانان را با برنامه ریزی حذف و محیط های کار و تحصیل را برای جوانان امن تر کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها به عنوان یکی از محل هایی است که جوانان بیشتری در آن حضور دارند، گفت: دانشگاه فقط محل تحصیل نیست، بلکه در این مکان علمی، باید برای هر لحظه دانشجو برنامه ریزی کنیم تا زمانی برای افتادن در دام آسیب های اجتماعی نداشته باشد.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، استفاده نادرست از فضای مجازی را از مشکلات حوزه جوانان اعلام کرد و گفت: فضای مجازی بد نیست، مزایای بسیاری دارد اما زمانی که راه استفاده درست از آن را بلد نباشیم؛ خطرناک می شود.

تقی زاده افزود: متاسفانه در جامعه، فقط بخش تزیین شده فضای مجازی از سوی افراد مشهور به جوانان نشان داده و جوان و نوجوان شیفته رنگ و لعاب این فضا شده در آن محو می شوند و به دنبال همانند سازی و الگو پذیری می رود در چنین حالتی، وظیفه سازمان های درگیر با امور جوانان، الگوسازی است در صورتی که چنین اتفاقی نمی افتد و در مقابل انتظارات از جوانان بیشتر می شود.

وی گفت: حوزه کسب و کار در فضای مجازی باید برای جوانان بیشتر توضیح داده شود، درآمدزایی را یاد بگیرد و به جای وقت گذرانی بی فایده در فضای مجازی، به دنبال کسب درآمد از این فضای ایجاد شده باشد.

رسالتی که برای آموزش و پرورش تعریف شده درست نیست

تقی زاده، رسالت و وظیفه آموزش و پرورش در حوزه نوجوانان و جوانان را مهم توصیف کرد و گفت: رسالتی که برای آموزش و پرورش تعریف شده درست نیست و ایرادات بسیاری دارد اگر نظام تعلیم و تربیت درست باشد همه چیز درست خواهد شد، در فنلاند اهمیت زیادی به این مقوله و همچنین کارهای خیرخواهانه داده می شود و ۶۰ نوع مهارت زندگی و اجتماعی به دانش آموزان آموزش داده می شود، اما متاسفانه در کشور ما آموزش های داده شده به دلیل مقطعی بودن، تاثیرگذار نیست.

وی افزود: ۱۲ سال آموزش می دهیم اما کار ساز نیست و این نشانگر اصولی نبودن و بی برنامگی در آموزش را نشان می دهد تا زمانی که نظام جامع آموزش اصلاح و کنکور محوری و مدرک محوری حذف نشود و مهارت محوری ملاک قرار نگیرد این آموزش ها همچنان بی تاثیر خواهد بود.

وی بیان کرد: نظام آموزشی باید مسئولیت پذیری اجتماعی را آموزش دهد، قدرت “نه” گفتن را به نوجوان و جوان یاد بدهد و اگر این بستر را فراهم نکنیم نباید انتظاری از جوانان داشته باشیم.

گفتنی است؛ یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۷۶ نفر از جمعیت حدود چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی را قشر جوان ۱۸ تا ۳۵ سال تشکیل می دهد.

انتهای پیام /