بیمارستان‌های تبریز دستگاه پرتو درمانی ندارند!/ دست‌وپنجه نرم کردن بیماران سرطانی با کمبود امکانات
بیمارستان‌های تبریز دستگاه پرتو درمانی ندارند!/ دست‌وپنجه نرم کردن بیماران سرطانی با کمبود امکانات
در شهر تبریز که معروف به شهر اولین‌هاست تنها سه مرکز مجهز به دستگاه پرتو درمانی هستند که دستگاه پرتو درمانی دو مرکز از این سه مورد خراب شده است.

اجتماعی شمس: سرطان این غول بی شاخ و دم مدت‌ مدیدی است که سایه بر کلانشهرهای بزرگ ایران انداخته و پنجه در جسم برخی از مردم شهرهای ایران انداخته است. تبریز نیز از افزایش نگران کننده رشد سرطان در امان نبوده اگرچه به گفته بسیاری از مسئولین میزان رشد این بیماری در استان نگران کننده نیست. نام این بیماری به مانند سایه‌ای شوم و ترسناک است اما در دلش امیدهایی هم دارد و آن هم به امید به درمان در سایه پیشرفت‌های علم پزشکی است.

بسیاری از بیماران سرطانی در سایه همین پیشرفت‌ها بهبود یافته‌اند و توانسته‌اند غول سرطان را شکست دهند؛ اگرچه که هزینه‌های درمان سرطان بسیار هنگفت است و گاه پرداخت چنین مبالغی از توان خانواده‌ها خارج است اما بیمارانی هم که توان پرداخت دارند این روزها محروم از برخی داروها و دستگاه‌ها هستند.

یکی از مخاطبان شمس با ارسال پیامی به تحریریه از نبود دستگاه پرتو درمانی در مراکر بیمارستانی گلایه کرده و نوشته است:” در شهری مانند تبریز تنها در دو بیمارستان شهید مدنی(دولتی) و ولیعصر(خصوصی) دستگاه پرتو درمانی وجود دارد که حالا هردوی این دستگاه‌ها خراب هستند، بیماران سرطانی باید چه کنند؟ ”

برای بررسی صحت و سقم این مساله با هردوی این بیمارستان‌ها تماس گرفتیم. سوپروایزر بخش انکولوژی بیمارستان بین المللی ولیعصر(عج) در خصوص خرابی دستگاه پرتو درمانی عنوان کرد:” این دستگاه خراب شده بود اما مشکل برطرف شده و از فردا مجددا آغاز به کار خواهد کرد و خودمان با تک تک بیماران برای مراجعه برای ادامه درمان تماس خواهیم گرفت.”

پاسخ بیمارستان شهید مدنی هم تنها یک جمله است:” مشخص نیست دستگاه پرتو درمانی چه زمانی درست شود!”

البته بیمارستان امام رضا تبریز نیز مجهز به بخش پرتو درمانی است اما گفته می‌شود که این مرکز توان پاسخگویی به حجم عظیم بیماران را ندارد.

حال پرسش این است در چنین شرایط اقتصادی آیا نباید مراکز دولتی بیشتری مجهز به این دستگاه شوند؟ و یا چرا یکی از دو دستگاه پرتو درمانی دولتی مدت‌هاست که خراب شده و کسی هم پاسخگوی آن نیست؟