باید از آبان ۹۸ درس گرفت/ ارز ترجیحی را بدون برنامه حذف می‌کنند
باید از آبان ۹۸ درس گرفت/ ارز ترجیحی را بدون برنامه حذف می‌کنند
بیگی حذف بدون برنامه‌ی ارز ترجیحی و اعمال فشار مضاعف بر مردم را مساوی با تکرار آبان 98 دانست.

«احمد علیرضا بیگی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در واکنش به تبعات حذف ارز ترجیحی و گرانی آرد صنعتی اظهار داشت: این افزایش قیمت موجب گرانی نان سنتی نخواهد شد اما در حوزه‌ی نان صنعتی و برخی اقلام مانند ماکارونی و کیک و.. تاثیر آن را دیدیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد یک موجود زنده‌ست و همه چیز به‌ یک‌دیگر ارتباط دارد، تصریح کرد: این قبیل مسائل نیازمند یک مقدمه‌چینی و آماده‌سازی اذهان عمومی است. دولت باید برنامه‌هایش را ارائه کند. بالاخره آقای رئیسی تعهداتی به مردم دارد. این به‌هیچ عنوان پذیرفته نیست که یک وزیر بگوید یکی از کشور‌های همسایه ۳ میلیون تن کمبود گندم دارد و به‌همین علت آرد را ۱۲ هزار تومان کردیم تا از قاچاق جلوگیری کنیم!

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر اینکه گرانی آرد به‌علت جلوگیری از قاچاق حرف گزافی است، خاطرنشان ساخت: ۳ میلیون تن در واقع می‌شود ۳۰۰ هزار کامیون ۱۰ تنی، یعنی تقریبا روزی ۱۰۰۰ کامیون باید از کشور به کشور همسایه برود که عملا امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به‌اینکه دولت باید با مردم روراست باشد، عنوان کرد: اینکه دولت صرفا برای اینکه دستش خالی است، به مردم فشار مضاعفی وارد کند و در عین حال بگوید نگران نباشید، یارانه می‌دهیم، اشتباه است. باید از تجربه آبان ۹۸ درس بگیریم. حذف بدون برنامه‌ی ارز ترجیحی برازنده‌ی دولت جمهوری اسلامی نیست، اینگونه مردم تندبادی از تورم را پیش‌رو می‌بینند و احساس ناامنی و بی‌پشتوانگی می‌کنند.

بیگی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس مبنی بر اینکه مجلس موافق حذف ارز ترجیحی است یا خیر، گفت: مجلس در بهمن‌ماه با حذف این ارز مخالفت کرد، بعدها که دولت اظهار کرد نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را تامین کند، مجلس با حذف مشروط این ارز به‌شرطی که مردم دچار مشکل نشوند، موافق کرد. در مصوبه مجلس به دولت این اختیار داده شد که در صورتی که می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف یا کالایی را از لیست اقلامی که دارای ارز ترجیحی است خارج کند، باید برای آن کالابرگ در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت تنها ارز ترجیحی‌ نان و دارو را حفظ می‌کند، یادآور شد: در کالاهای اساسی که ارزشان حذف می‌شود، قرار بود کالابرگ داده شود.

وی در رابطه با افزایش قیمت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات آن گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ می‌بایست در راستای واقعی شدن اقتصاد باشد، اقتصاد موجودی زنده‌ست و نباید ابعاد دیگر آن را نادیده گرفت. اینکه موضعی یا مقطعی نگاه کرد حتما عوارضی خواهد داشت و باید منتظر فجایعی همچون آبان ۹۸ باشیم.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /