رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی در تورم!/ گرانی در آبان‌ماه بیشتر شد
رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی در تورم!/ گرانی در آبان‌ماه بیشتر شد
نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۴،۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش شمس؛ شاخص تورم در آبان ۱۴۰۰ براساس اعلام مرکز آمار ایران به عدد ۳۷۳ رسید که نسبت به ماه قبل یعنی مهر ۱۴۰۰ معادل ۲.۵ درصد رشد کرده است.

تورم دوازده ماه یا میانگین رشد قیمت ها در دوازده ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۰ نسبت به میانگین رشد قیمت ها در دوازده ماهه منتهی به آبان ۹۹ نیز معادل ۴۴.۴ درصد اعلام شده که نشان دهنده فشار بالای سطح قیمت ها و هزینه های خانوار در یکسال اخیر نسبت به یکسال قبل از آن است.

در آبان ماه ١٤٠٠ بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های کهگیلویه وبویراحمد و اردبیل با ٥.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­­­ کرمان با ١,٤ درصد افزایش است.

نرخ تورم ماهانه استان آذربایجان شرقی نیز با ۲/۴ درصد افزایش نزدیک به میانگین تورم کشور است. همچنین شاخص کل تورم استان ۴۸/۸ درصد بوده که رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

در بخش خوراکی‌‎ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، در آبان ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۹۹ معادل ۵۹.۶ درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات، در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی آبان ۹۹ معادل ۳۷.۲ درصد برآورد شده است.

طبق گزارش مرکز آمار، رشد قیمت برخی اقلام خوراکی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ در آبان‌ماه به بالای ۷۲ درصد رسیده و روغن‌ها و چربی‌ها نیز حدود ۹۲ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

انتهای پیام /